Berichten uit de Dorpsraad van vrijdag 13 oktober 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van vrijdag 13 oktober 2023
Als je op vrijdag de 13e een zwarte kat ziet terwijl je onder een ladder doorloopt roep je rampspoed over je af, wordt gezegd. Je moet het noodlot niet tarten want je weet nooit. Daarom was waarschijnlijk de prijsuitreiking voor de Grote Molenprijs van de Stichting de Hollandsche Molen ivm het 100-jarig bestaan niet op vrijdag de 13e maar op donderdag de 12e. Helaas, eervol tweede. De Vlaardingse molen Aeolus ging er met 100.000 vandoor. We hebben echter geen ton verloren maar bijna 11.000 euro verdiend. Elders in het Dorpsblad vertelt de Lonneker Molen zelf hoe hij het heeft ervaren.

Bestemmingsplan Evenemententerrein Vliegveld
Vorige week schreef ik over de behandeling bij de Raad van State (RvS) van het bestemmingsplan voor het evenemententerrein op het Vliegveld. Het volgende scenario is nu het meest waarschijnlijk. De RvS geeft binnenkort aan of ze alleen de bezwaren tegen stikstof behandelen en daar een uitspraak over doen of dat ze ook de andere bezwaren behandelen, met name over natuur. Als ze alleen een uitspraak doen over stikstof en dat is negatief dan wordt het bestemmingsplan vernietigd. In dat geval wordt het oude bestemmingsplan uit 1996 weer van kracht en dat is de bestemming defensie, vliegveld. Muv van Hangar 11 want daar is een onherroepelijk Projectafwijkingsbesluit van kracht. Activiteiten in Hangar 11 mogen doorgang vinden bij een negatief besluit. Mocht de RvS toch besluiten alle bezwaren te behandelen dan komt er een nieuwe zitting en komt de uitspraak in een veel later stadium. De komende weken komt er dus meer duidelijkheid over de voortgang. De toekomst van het Evenemententerrein ligt in handen van de RvS.

Ons Dorpshuis en het beheer daarvan
Vorige week beloofde ik Gerard Eulink, de beheerder van het Dorpshuis eens nader aan de tand te gaan voelen over zijn bemoeienis met het Dorpshuis. Gerard was al vele jaren medeorganisator van de Eetsoos in het Dorpshuis toen Gerrit Pots nog beheerder was. Gerrit werd echter een dagje ouder en Gerard ging Gerrit hoe langer hoe meer helpen, tot het moment dat Gerard het helemaal overnam van Gerrit. Toen had Gerard echter opeens twee functies, beheerder en eetsoosorganisator. Dat begint nu een beetje veel te worden. Zeker als straks de renovatie klaar is en er meer activiteiten in het Dorpshuis gebeuren. Wat houdt dat nu in, beheerder zijn?
  • Het agendabeheer, dwz regelen wie op welk moment welke ruimte mag gebruiken en alle afspraken daaromtrent regelen
  • De voorraden bijhouden en bestellingen doen, nu nog bij de Sligro maar op korte termijn bij onze eigen Spar in het dorp
  • Bij verhuurde ruimtes vooraf controleren of alles aanwezig is en of de gewenste tafels- en stoelenopstelling klopt en koffie en thee en water klaarzetten
  • De gebruikte consumpties noteren en doorgeven aan Jan Tijdhof, de penningmeester, die de rekeningen verzorgt
  • Het gebouw regelmatig controleren en storingen en beschadigingen doorgeven aan de verantwoordelijken
  • Maandelijks overleg voeren met de gemeente samen met de andere mensen van de beheercommissie
  • Vriendelijk en begrijpend zijn naar alle gebruikers, improviseren en oplossingen bedenken maar ook uiteindelijk de knoop doorhakken bij tegengestelde belangen. De beheerder is de kapitein van het Dorpshuis en er is er uiteindelijk maar één die beslist en dat is Gerard.
Het is een taak voornamelijk voor overdag, want de vaste avondhuurders regelen zelf hun zaken binnen de afspraken die gemaakt zijn. Gerard zoekt een gezellig iemand, die van aanpakken weet. Als je maar één dag per week ter beschikking bent is dat ook prima. Er zijn vele variaties qua inzet mogelijk. Voor nadere info kunt u bellen met 053-4351619

Huurwoningen van Domijn
We spraken als dorpsraad pasgeleden weer met Domijn over sociale huurwoningen in Lonneker: welke regelingen zijn er precies?
Uitgangspunt is dat Domijn voor Lonneker geen specifieke voorrangsregelingen heeft. Wel ondersteunt de corporatie waar mogelijk senioren die op dit moment in een grote huurwoning wonen en die kleiner willen wonen. Bijvoorbeeld omdat het onderhoud van de woning te veel wordt. Domijn helpt hiermee niet alleen deze senioren. Maar ook jonge gezinnen die juist op zoek zijn naar een grote eengezinswoning. Domijn houdt dit actief in de gaten en neemt het initiatief om bewoners te benaderen. Naast deze ontwikkeling zijn in Lonneker een aantal woningen aangepast voor mensen met een lichamelijke beperking, bijvoorbeeld rolstoelgebruikers. Deze woningen zijn wel van Domijn, maar de bemiddeling voor de woningen gaat via de gemeente. Denkt u in aanmerking te komen voor een aangepaste woning? Dan kunt u contact opnemen via de Wijkwijzer bij u in de buurt.
Heeft u nog vragen over wonen en mogelijkheden die er zijn in Lonneker? Neem dan contact op met de dorpsraad via info@dorpsraadlonneker.nl

Goodgoan en let ’n betje op mekaar