Berichten uit de Dorpsraad van 8 maart 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 8 maart 2024
“When I get older, losing my hair,…. when I’m sixty-four” zongen de Beatles op één der beroemdste LP’s ooit verschenen: Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band. 64 jaren is inderdaad een hele tijd. Zolang bestaat ook de Dorpsraad Lonneker. Opgericht in 1960 maar nog steeds springlevend en zichzelf steeds vernieuwend. Oude leden vertrekken, nieuwe leden komen. Zoals ook nu. Per 1 april 2024 stopt Veronique Dercksen-Hunink als Dorpsraadlid. Sinds 2019 in de Dorpsraad heeft ze de vijf jaren bijna vol gemaakt. Met name alles rond de AED’s in Lonneker heeft ze tot een sluitend geheel gemaakt. Er is dekking voor heel Lonneker inclusief het buitengebied. Nieuwe mensen zijn opgeleid, vervolgcursussen worden jaarlijks verzorgd. Chapeau! Daarnaast was ze één van de drijvende krachten achter het project Een tegen Eenzaamheid en medeoprichster van de Huiskamer van Lonneker. Bij dit laatste project blijft ze overigens wel betrokken. Een voorbeeld voor mooi en goed vrijwilligerswerk. Later dit jaar gaan we op passende wijze afscheid van haar nemen. Het is een gaan en komen, want een nieuw aspirant dorpsraadlid staat al weer klaar om de plek van Veronique in te vullen. Nog even op proef, daarom nog geen namen, maar volgende maand meer info. Gelukkig dus totaal geen problemen om vacatures ingevuld te krijgen. De Dorpsraad leeft.

Het Vliegveld
Vorige week had ik u beloofd op meer nieuws over het Vliegveld. Op dinsdag 5 maart was dit onderwerp één der belangrijkste agendapunten op de vergadering van de Stadsdeelcie Enschede-Noord. Twee zaken sprongen eruit.
Ten eerste de wens van Provinciale Staten om de militaire activiteiten weer zoveel als mogelijk is uit te breiden op het Vliegveld. Weth Jeroen Diepemaat was daar heel beslist over in de vergadering. Veel meer dan testen met (militaire) drones is gezien het huidige bestemmingsplan niet mogelijk. De kans dat vanaf vliegveld Twente de JSF F35 of de F16 weer actief wordt is nihil. De gemeente is daar heel duidelijk over.
Ten tweede, omdat het bestemmingsplan door de RvS is vernietigd, het door B&W gedane voorstel voor een Projectafwijkingsbesluit voor het Evenemententerrein (EVT). Een besluit op verzoek van de eigenaar van het Evenemententerrein. Een verzoek om op beperkte schaal toch evenementen te mogen blijven houden op met name het terrein van de Strip en de Bunkers. De omvang van die evenementen zou dan zodanig klein moeten zijn dat de stikstofneerslag daadwerkelijk binnen de wettelijke normen blijft. Hoewel het de bevoegdheid is van B&W wil de wethouder de gemeenteraad toch de ruimte bieden er ook iets van te vinden. Het komende halfjaar zal een procedure worden gevolgd van onderzoek, afstemming en de mogelijkheid tot zienswijzen zodat er in september 2024 een besluit genomen kan worden. De wethouder gaf daarbij aan, dat als verzoek binnen alle wettelijke regels, richtlijnen en kaders blijft, hij het niet kan weigeren. Drie belangenorganisaties de St. Lonnekerberg, de St. Lonnekerland en de Dassenvereniging gaven via insprekers hun mening over het voorstel. Ze riepen daarbij vooral de gemeenteraad op heel kritisch te kijken naar het voorstel. Met name het feit dat de gemeenteraad 13 jaren geleden een verklaring van geen bedenkingen heeft afgegeven voor ontwikkeling van het Vliegveld is wel lang geleden en was zelfs drie jaren voor de verkoop aan van Eck, de huidige eigenaar van het terrein. Zou er niet opnieuw naar gekeken moeten worden? Binnenkort zal het onderwerp binnen de voltallige gemeenteraad worden besproken.

Het Dorpsbudget
Zoals u elders kunt lezen in het dorpsblad is het weer de tijd van het jaar om subsidie aan te vragen voor het evenement dat u dit jaar wilt organiseren. Voor 1 april 2024 moet uw aanvraag binnen zijn, dus vergeet niet het aan te vragen anders p… u naast de p..
We doen ons best in elk geval begin juni en zo mogelijk uiteraard eerder duidelijkheid te geven aan aanvragers, zodat u weet op welk bedrag u kunt rekenen.

Twentse tradities (uitnodiging 12 april)
Beter gezegd: ”Uitstervende Twentse Tradities” Over dit thema heeft de AKI-student Yannic Nierkens een documentaire gemaakt getiteld “Alles heeft z’n tijd”. Hij heeft vijf thema’s onder de loep genomen. Midwinterhoornblazen; de Goastok; Molens; Draaiorgels en de boerendans. Over elk thema heeft hij met meerdere mensen gesproken en uiteraard laat hij in de docu zien en horen en legt hij uit wat het inhoudt. Yannic is bereid gevonden zijn documentaire in het Dorpshuis te vertonen, een toelichting te geven en vragen te beantwoorden. Zoals het er nu uitziet zal dit plaatsvinden op vrijdagavond 12 april 2024 om 19.30 uur in het Dorpshuis. Er is vrije toegang waarbij een vrijwillige bijdrage om de onkosten te drukken zeer op prijs wordt gesteld.

Dus leu, goodgoan en let ’n betje op mekaar