Berichten uit de Dorpsraad van 8 juli 2022

• Berichten uit de Dorpsraad van 8 juli 2022
Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend wordt altijd gezegd, maar dat het ook gevaarlijk kan zijn is mij nu duidelijk geworden. De Kleibleu (de groenploeg van Lonneker) waar schrijver dezes ook deel van uitmaakt was afgelopen week met onderhoudswerkzaamheden bezig aan het wandelpaden op de Lonneker Es. Gras, brandnetels en bramen maaien met de bosmaaier, zodat er weer prettig gewandeld kan worden. Ik was lekker bezig, mooi zonnetje, grommend motortje, scherpe messen, het pad werd weer zichtbaar. Opeens schrok ik hevig. Wat stak mij daar, wat zat er onder mijn gelaatsscherm? Wespen, veel wespen. In de grond zat een wespennest en daar had ik dwars doorheen gemaaid. Ze zwermden om mij heen. Ikke rennen, maar ik kon niet voorkomen dat ik een keer of zeven werd gestoken. Helaas driemaal in mijn bovenlip en viermaal in mijn linkerarm. Ik zag er al snel uit als een kopie van Mick Jagger op een ochtend dat ie slecht was opgedroogd. Meisjes, voor mooie dikke lippen hoef je ze niet voor veel geld te laten botoxen, zet er een paar wespen op en je hebt prachtige dikke lippen.

Het is maar goed dat dit na de opening van de Speelbölt gebeurde en niet ervoor anders waren de kinderen geconfronteerd geweest met een nieuwe creatie van Frankenstein. Want niet mijn ongelukkige ontmoeting met de wespen was het hoogtepunt van de week, maar de officiële opening van de Speelbölt. Alle 360 kinderen van beide scholen hadden zich dinsdagmiddag 5 juli om half twee verzameld rond de nieuwe speelbult en de pannakooi. De zon scheen en iedereen was in een opperbeste stemming. Het bleek maar eens weer dat het gemakkelijker is om 360 kinderen te laten joelen dan om ze stil te krijgen. Onze Stadsdeelmanager Inge Stegeman nam graag de honneurs waar namens de gemeente, omdat het hele college van B&W in vergadering zat. Na een korte openingsspeech van de voorzitter van de Dorpsraad waarin iedereen bedankt werd die heeft bijgedragen aan de renovatie kreeg Inge een bal, die ze moest toewerpen aan Saar in de pannakooi. In de pannakooi waren ook Stan en Stijn. Deze drie S-sen moesten samen de openingshandelingen verrichten, namens de Jeugddorpsraad en de beide scholen. Saar was de scheidsrechter en Stan en Stijn moesten allebei een penalty nemen op een dichtgeplakt doel. Dat lukte prima, ook onder toeziend oog van de fotograaf van Tubantia, zodat er de volgende dag ook een mooie foto in de krant stond. Daarna gingen alle kinderen weer terug naar hun eigen school, waar ze werden getrakteerd op ijs. De grote mensen gingen naar het dorpshuis, waar koffie met gebak klaar stond. Zo hebben we uiteindelijk na een heel lange voorbereidingstijd vanaf 2014 een prachtig nieuw speelterrein midden in het dorp. Er wordt nu al heel frequent gebruik van gemaakt, niet alleen om te spelen maar ook om te ontmoeten. Alle verschillende zitmogelijkheden worden volop gebruikt. Een aanwinst voor het dorp. Sponsoren, donateurs, vrijwilligers, aannemer Vije, gemeente Enschede en iedereen die verder een steentje heeft bijgedragen: BEDANKT. We kunnen weer jaren vooruit!

Ik had u beloofd dat ik nu de start van Lonneker 2030-2035 zou uitleggen, maar als ergens de wet van Murphy op van toepassing is, dan is dat op dit traject. Woensdagavond 6 juli zou de Dorpsraad onder begeleiding van Ferenc van Damme van de provincie Overijssel starten. Maar………….op dinsdag 5 juli berichtte Ferenc dat hij besmet was geraakt met corona en in quarantaine zat. We hebben een nieuwe datum gevonden op woensdag 13 juli, maar daar kan ik in het Dorpsblad voorlopig niet meer over berichten, want de bezorgers (de schoolkinderen) hebben dan al vakantie. U zult dus tot september moeten wachten op informatie of u via website en FB van de Dorpsraad op de hoogte moeten houden. Het is niet anders.

In de dorpsraad is ook gesproken over de gevolgen van de stikstofplannen voor de melkveehouders in Lonneker. Ruud Kemna, dorpsraadlid en zelf melkveehouder heeft ons duidelijk uitgelegd wat de consequenties zijn voor de melkveehouders in Lonneker. Het heeft gevolgen voor alle melkveehouders in Lonneker, maar het meest voor degenen met grond in de omgeving Hof Espelo en Lonnekermeer. Met name rond het Lonnekermeer geldt de zwaarste reductie. Voor die bedrijven breken sombere tijden aan. Persoonlijk hoop ik dat het partijen lukt de ingegraven stellingen te verlaten en via een inhoudelijke discussie naar oplossingen te zoeken. Er zal veel maatwerk nodig zijn voor een acceptabele uitkomst. Een uitkomst echter, die niet voor iedereen acceptabel zal zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat grote commerciële partijen zich over de ruggen van Nederlandse boeren hebben verrijkt de afgelopen 25 jaren en er belang bij hebben gehad, de oude situatie zo lang mogelijk in stand te houden. Goede raad is duur, blijkt maar weer eens.

Voorlopig neem ik een tijdje afscheid van u. Na de schoolvakantie spreken we elkaar weer en dan is er meer bekend over Lonneker 2030 en de positie van de boeren.
Ik wens u een heel prettige vakantie en een heel mooie zomer en natuurlijk
Goodgoan