Berichten uit de Dorpsraad van 7 juni 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 7 juni 2024
Bestuurlijk geklungel met Noodopvang en AZC
De Dorpsraad heeft ingesproken (klik hier voor volledige tekst) op de Stadsdeelcommissie Noord op dinsdag 4 juni en daarna op woensdag 5 juni in de Dorpsraadvergadering gesproken met wethouder Kampman, die daar te gast was. Onderstaand een beschrijving van de inhoud van beide bijeenkomsten:

Een tragedie in drie bedrijven is de noodopvang van asielzoekers in Enschede. Voor de derde keer gaat het helemaal mis. Deed eerst de burgemeester toezeggingen aan de Noabers en de Dorpsraad, die niet nagekomen konden worden omdat de gemeenteraad de burgemeester overrulede, daarna was het de wethouder die een afgesproken termijn niet kon nakomen. En nu is er een vergunning afgegeven voor de noodopvang op het vliegveld die op 24 juli 2024 afloopt. Een termijn die volgens het COA en de wethouder vorig jaar makkelijk gehaald zou worden. Een verzoek van Noabers en Dorpsraad om een plan B achter de hand te hebben, als het heel misschien toch niet gehaald zou worden, was absoluut niet noodzakelijk volgens de verantwoordelijken. Maar het liep helemaal uit de hand. Saneringen op het bouwterrein aan de Parkweg die niet voorzien waren, brengen nu maandenlange vertragingen. Op z’n vroegst kan het nieuwe AZC medio november in gebruik worden genomen. B&W en gemeenteraad van Enschede zitten met de handen in het haar.
Wie wordt de verliezer, want het is een spel met alleen verliezers.
De wethouder, omdat hij opnieuw sorry moet zeggen tegen de Noabers omdat weer een afspraak niet gestand kan worden gedaan?
De Noabers van het Vliegveld omdat ze opnieuw te horen zouden krijgen dat de afspraak niet nagekomen wordt?
Of de asielzoekers zelf, als speelbal van bestuurlijk geklungel. Alle 550 mensen zouden voor relatieve korte tijd over allerlei tijdelijke opvangplekken in Nederland verspreid worden voordat ze terug kunnen naar Enschede. Inclusief de 60 kinderen, die inmiddels een jaar in Enschede naar school gaan.
De wethouder kiest ervoor geen sorry te gaan zeggen en niet de verliezer te worden en houdt vast aan de datum van 24 juli tenzij de gemeenteraad hem een nieuwe opdracht geeft om de noodopvang toch langer open te houden.
De Dorpsraad is het ermee eens dat de gemeenteraad aan zet is. Er werd politieke druk uitgeoefend op de Dorpsraad om vrijwillig akkoord te gaan met verlenging van de termijn. Daar heeft de Dorpsraad voor gepast. De gemeenteraad is het hoogste orgaan binnen de gemeente en heeft de doorzettingsmacht om dit probleem op te lossen. Een voorstel van de wethouder om op dinsdag 11 juni het COA en de locatie-eigenaar uitleg te laten geven over de ontstane situatie, zonder de aanwezigheid van de wethouder zelf is door de Dorpsraad ook afgewezen.
Als je een huis laat bouwen en je hebt een contract met een aannemer dat het huis op 24 juli klaar moet en dat lukt niet omdat de aannemer niet aan stenen kan komen laat je je toch ook niet naar de steenfabriek sturen om te informeren wat er aan de hand is. Nee, je doet zaken met de aannemer en niet met de steenfabriek. Dat is “pakkie an” van de aannemer.
Dus de Dorpsraad kijkt nu de komende weken naar de gemeenteraad wat die gaat doen. Trouwens volgens de wethouder zou het COA ook na het niet verlengen van de vergunning op 24 juli, 8 weken de tijd hebben om de noodopvang op het vliegveld te ontruimen. Dan is de helft van de extra tijd die nodig is om het AZC te voltooien al om.
Waarschijnlijk valt in de gemeenteraadsvergadering van maandag 1 juli de beslissing.

Joint Strike Fighter naar Vliegbasis Twente?
We spraken met de wethouder ook over het Vliegveld. Het was niet helemaal een verrassing dat het bericht kwam dat de voormalige Vliegbasis Twente weer in beeld is bij Defensie. Hoewel wethouder Diepemaat enkele maanden geleden nog mededeelde dat terugkomst van jachtvliegtuigen naar Twente absoluut niet aan de orde was komt dat feit toch hoe langer hoe dichter bij. Omdat het Vliegveld diep in de rode cijfers staat wordt het voor Provincie en Gemeente Enschede financieel steeds aantrekkelijker Defensie weer binnen te halen. Hoewel er binnen Lonneker zeer verschillend gedacht wordt over terugkeer van jachtvliegtuigen is er één groep bewoners die er zeer ongelukkig mee is. De bewoners die in het verlengde wonen van de startbaan. Zij waren in 2007 heel blij dat de F16’s vertrokken. Maar we hebben in Lonneker de geopolitieke ontwikkelingen in de wereld niet in de hand. Of je het wilt of niet, er moet serieus nagedacht worden over nieuwe defensieve strategieën in ons land. Helaas.

Andere onderwerpen die met de wethouder zijn besproken komen volgende week aan bod.

Leu, goodgoan en let ’n betje op mekaar