Berichten uit de Dorpsraad van 6 oktober 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 6 oktober 2023
Bestemmingsplan VTE Vliegveld
Woensdag 4 oktober is de behandeling bij de Raad van State (RvS) in Den Haag geweest van de bezwaren tegen het voorgestelde bestemmingsplan Vliegveld Twente Evenemententerrein (VTE). Hoewel de uitspraak binnen 6 tot 12 weken wordt verwacht werd tijdens de behandeling al duidelijk hoe de RvS dacht over het huidige bestemmingsplan. Met name de wijze waarop de gemeente dacht om te gaan met de depositie van stikstof werd als naïef ervaren. Simpel gezegd: De te verwachten hoeveelheid neerslag van stikstof, rekening houdend met alle in het bestemmingsplan toegestane bouwplannen moet vooraf worden meegenomen in het bestemmingsplan en niet pas op het moment dat er daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Gezien de complexheid van de materie mbt tot natuur en stikstof heeft de Dorpsraad de behandeling vooral overgelaten aan de juristen van organisaties zoals Landschap Overijssel, Stichting Lonnekerland en Stichting Lonnekerberg. De Dorpsraad heeft vooral gekeken naar de te verwachten geluids- en verkeersoverlast. Met betrekking tot de voorkoming van verkeersoverlast van en naar de Weerseloseweg richting het vliegveld heeft de Dorpsraad op verzoek van de gemeente enige jaren geleden positief geadviseerd om het inrijden naar de evenementenlocatie vanaf de Vliegveldweg nagenoeg onmogelijk te maken. Dit uit te voeren door reconstructie van de kruising Vliegveldweg-Oude Deventerweg en de naar ingang vliegveld. Tot op heden is dit niet uitgevoerd. Weliswaar worden bij grote evenementen verkeersregelaars ingezet, maar dat is alleen bij grote evenementen. Alle andere verkeer kan gewoon de oude route rijden via Vliegveldweg en Snellenweg. Omwonenden hebben zelf bezwaar gemaakt maar ook de Dorpsraad verzocht de gemeente te wijzen op het nakomen van de afspraken uit het verleden. Voor de gemeente is het Vliegveld een behoorlijk hoofdpijndossier geworden als het maar niet de beruchte molensteen om de nek wordt. Dan wordt het een wel heel grote opgave om tot een bevredigende oplossing te komen voor de lange termijn.

Dorpsverkeersplan
Op zaterdag 30 september was er een drukbezochte inloop in het Dorpshuis. Ongeveer honderd mensen maakten van de gelegenheid gebruik de uitgewerkte tekeningen te bekijken van zowel het tracé van de Rode Loper F35 als van het Dorpsverkeersplan. Hoewel er over het algemeen tevredenheid was te beluisteren, werd ook wel duidelijk dat niet aan ieders wens gehoor is gegeven. Zoals al vaker is opgemerkt, ligt Lonneker verkeerstechnisch gezien op een snijpunt van wegen zowel noord/zuid als oost/west. Er zijn weinig tot geen alternatieven, tenzij er zeer ingrijpende veranderingen worden uitgevoerd, met verstrekkende consequenties voor omwonenden. Ik heb al eerder gemeld dat de uitvoering vertraging oploopt door de lange wachttijd die Enexis hanteert, bij het verleggen van leidingen. Daarnaast is nu duidelijk geworden dat de Provincie Overijssel extra onderzoek wil naar de consequenties van het éénrichtingsverkeer voor de uitmondingen van de Dorpsstraat noord en zuid op de Oldenzaalsestraat. Bureau Goudappel zal dit binnenkort uitvoeren. Overigens wordt op korte termijn begonnen met de snelheidsremmende maatregelen in het buitengebied zowel aan de oostkant als de westkant van het dorp. De tekeningen kunnen ook digitaal bekeken worden op respectievelijk: www.enschede.nl/fietspad-f35-door-lonneker-de-rode-loper en www.enschede.nl/dorpsverkeersplan-lonneker.
We houden u op de hoogte van de verdere voortgang.

Voortgang renovatie Dorpshuis en tweede beheerder Dorpshuis
Ondanks de renovatie gaan veel activiteiten in het Dorpshuis gewoon door. De repetities van de Kameleon, Excelsior en Top Vocals op maandag, dinsdag en donderdag kunnen met kleine aanpassingen worden uitgevoerd. Agelopen week zijn de sanitaire ruimtes opnieuw betegeld, is allerlei klein timmerwerk uitgevoerd en het toneel opgeruimd. Het is nu zover dat ook de eetsoos, die op 5 oktober was uitgeweken naar de Jacobuschelp, waarvoor dank, op 19 oktober weer kan plaatsvinden in het Dorpshuis.
Het aantal activiteiten in het Dorpshuis zal naar verwachting langzaam groeien de komende jaren. Daarvoor is  ook wat extra capaciteit aan beheerdersuren nodig. Volgende week zullen we eens extra aandacht besteden aan wat zo’n beheerder nou allemaal doet. We zullen Gerard Eulink eens aan de tand voelen, hoe hij de dag doorkomt in het Dorpshuis. Als er mensen zijn die denken, goh, dat is een leuke man om mee samen te werken (en dat is zo weet ik uit ervaring) bel hem dan eens op 053-4351619. Wie durft?

Lönneker Laandleamn en langjarig natuurbeheer
Vorig jaar is het project dat er toen was, gestrand bij de Provincie Overijssel, waar bleek dat de subsidiepot die er was door andere projecten al geplunderd was. Achter het net gevist, heet dat dan. Ruud Kemna uit de Dorpsraad pakt het nu weer op en er zijn al drie mensen bereid samen met Ruud de schouders eronder te zetten. Bent u geïnteresseerd in natuurbeheer en bent u in het bezit van functionerende handen en benen stuur dan een mailtje naar info@dorpsraadlonneker.nl

Goodgoan en let ’n betje op mekaar