Berichten uit de Dorpsraad van 30 juni 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 30 juni 2023
Kijk even mee over mijn schouder:
Op maandagmiddag 26 juni was ik terug van een weekje vakantie tevens een familiereünie. Ja hoor, goed weer gehad en geen files. Lekker gegeten. Dank u wel voor de belangstelling. De overige Dorpsraadleden laten je zo’n week gelukkig wel met rust. De telefoon bleef aardig rustig, maar die ene dorpsbewoner die de wijkagent aan de deur had gehad en niet helemaal had begrepen waarvoor, had natuurlijk nog wel even een luisterend oor nodig en moest gerustgesteld worden. Na het gesprek waren we geloof ik beiden tevreden.

Na het maaien van het gras, dat ook tijdens vakanties helaas blijft doorgroeien, was er op dinsdagmorgen een overleg in het Dorpshuis over de aanstaande renovatie. Omdat er een binnenmuur verwijderd moet worden, moest de dikte van de muur worden vastgesteld om het gewicht van het overblijvende deel te kunnen berekenen. Dit is weer nodig om de draagcapaciteit van de draagbalk te kunnen berekenen, die op de plek van de muur komt. Bouwtekeningen van een oud gebouw dat al meerdere malen is verbouwd zijn niet altijd 100% betrouwbaar. Sommige binnenmuren van het Dorpshuis zijn ooit buitenmuren geweest en die zijn vaak weer aanzienlijk dikker dan gewone binnenmuren en dus veel zwaarder. Maar het is gelukt na het boren van een paar gaten om de dikte definitief vast te stellen. Na afrondende afspraken over de voortgang van de renovatie op naar de Lonneker Molen.
Daar was een filmploeg ivm voorbereidende activiteiten later dit jaar. Dit nam bijna de hele middag in beslag. Wat moet de Dorpsraad bij de Lonneker Molen? Schrijver dezes is met veel plezier lid van het educatieteam van de Lonneker Molen. Een nevenactiviteit zogezegd.

Aan het begin van de avond overleg over de voortgang van de aanleg van het parkeerplaatsje achter het Dorpshuis. Dat schiet al lekker op. Alle halfverharding ligt erin en is afgetrild. Nu nog uitvlakken en dan de toplaag erop en dan kan er geparkeerd worden.

Op woensdagmorgen bij de Lonneker Molen samen met één van de redacteuren van het Dorpsblad en een ander Dorpsraadlid, beiden lid van het educatieteam, 25 “groepachsters”  van de leerkrachten in ontvangst genomen. Ze kwamen op de fietst uit Enschede en waren op weg naar de Zandbergen in Losser voor een schoolkamp. Ze hadden een tussenstop bij de Lonneker Molen voor het educatieprogramma “Van Akker tot Bakker”. Het mooie van groep 8 is dat daar zowel al echte pubers als nog echte kinderen inzitten. Eén ding hadden ze echter gemeen, ze gingen op schoolkamp en waren zich daar mentaal en fysiek op aan het voorbereiden. Het werd dus een wat aangepast educatief programma, want ze moesten wel hun energie kwijt. Maar ook heel leuk als je ertegen kunt.

Woensdagmiddag mailtjes Dorpsraad bijwerken en bijlezen. Op donderdag verzoek schrijven voor financiële bijdrage voor de renovatie van het Dorpshuis en samen met de secretaris van de DR het bezoek van weth Kampman en management van het Stadsdeel Noord aan de Dorpsraad op 5 juli voorbereiden en de voortgang van het Dorps Ambitie Plan bespreken. Daarna dit stukje schrijven en op vrijdagavond helpen bij de intocht van de avonddriedaagse van de scholen. Die week vakantie lijkt dan alweer een maand geleden, maar u weet, dingen die leuk zijn gaan snel. Verveling duurt lang. Daar heb ik geen last van.

LSV
Door mijn vakantie heb ik wel de receptie van het 75-jarig bestaan van LSV gemist. Maar de Dorpsraad was met drie leden goed vertegenwoordigd. Genoeg gelegenheid echter om het nog in te halen want wie het heeft gemist, de echte feestelijkheden beginnen 7 september en duren tot en met 10 september. Zoek in het Dorpsblad ook eens die prachtige loterij op, die LSV organiseert.

Gemeenteraad
Ondertussen had op maandagavond 26 juni de gemeenteraad vergaderd. Op de agenda stonden zowel het AZC als de vakantielodges op de Roolvink-Es. Stonden zeg ik, want beide agendapunten werden van de agenda gehaald en opgeschoven naar respectievelijk de Actualiteitenraad van maandag 10 juli en de lodges naar een latere raadsvergadering dit jaar. Het laatste is gedaan om nog een ultieme poging te wagen voor ondernemer en omwonenden om dichter bij elkaar te komen ten aanzien van de locaties van sommige lodges.

Dorps Ambitie Plan
Lonneker 2030 is geleidelijk veranderd in een dynamisch plan dat niet perse 2030 als einddatum heeft maar voortdurend kan worden bijgesteld op basis van de actualiteit. Alle toekomstige ontwikkelingen zullen worden bijgehouden en bijgewerkt op een “aparte” website. Volgende week moet de tekst klaar zijn. Binnenkort meer.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar