Berichten uit de Dorpsraad van 3 november 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 3 november 2023
AZC verhuist van Vliegveld naar Parkweg
Op donderdag 2 november was het belangrijkste nieuws voor Lonneker en zeker voor de noabers van het Vliegveld dat het college van B&W een locatie heeft gekozen voor een vast AZC in Enschede. De keus is gevallen op het terrein van de voormalige fabriek in isolatiematerialen Kooy aan de Parkweg in Enschede. Het terrein is net als de locatie van het tijdelijk AZC op het vliegveld eigendom van de eigenaar van het evenemententerrein op het Vliegveld, de heer Jan van Eck. De verhuizing staat gepland voor eind juli 2024. Alle belanghebbenden zijn telefonisch of per brief geïnformeerd en op heel korte termijn komen er fysieke bijeenkomsten. Voor Lonneker was dat op dinsdag 7 november. Volgende week is er dus meer bekend, dat u dan hier kunt lezen.

De vergankelijkheid
Toen ik deze eerste alinea schreef over het AZC leefde Lizzy onze poes nog. Bij deze tweede alinea was ze al overleden. Zo snel kan het gaan. Terwijl ik zat te typen deed ze opeens raar, ging overgeven en bleek opeens verlamd aan haar achterpoten. Uit het niets. Het zag er ernstig uit, dus ondanks het late tijdstip op donderdagavond, snel de dierenarts gebeld en ik kon onmiddellijk komen. De diagnose was acute verstopping door een stolsel in de bloedtoevoer naar het achterlijf. Niet behandelbaar. Hevige pijn en zo snel mogelijk laten inslapen was de enige oplossing om ernstig lijden te voorkomen. Wat heeft dit met de Dorpsraad te maken zult u denken. In directe zin niets, in indirecte zin heel veel. Wat er in je omgeving gebeurt bepaalt veel over hoe je in het leven staat en hoe je denkt over zaken. De derde alinea schrijf ik dus in een andere gemoedstoestand, dan als het met Lizzy niet was gebeurd. Groot en klein leed kan altijd dichtbij zijn. Daarom is het goed af en toe dingen aan den lijve te ondervinden, zodat je weet hoe het voelt. Als leden van de Dorpsraad moeten we ons dus voortdurend kunnen verplaatsen in zowel grote problemen als kleine problemen. Als we met belangrijke onderwerpen bezig zijn, die iedereen aangaan, moeten we ook oog blijven houden voor die ene mevrouw, die niet meer in het donker over straat durft omdat er kastanjes op de stoep liggen. Ze is bang dat ze er op gaat staan en valt. Ze blijft dus thuis. Kijk daarbij niet alleen naar de overheid om het stoepje aan te vegen maar plan een uurtje met een aantal noabers en veeg de boel schoon. Maar ook Carpe Diem: Pluk de dag!
Dat brengt me nu bijna vanzelf naar de toekomst en hoe we ons dorp willen inrichten en hoe we met elkaar omgaan.

UITNODIGING
Het Dorps Ambitie Plan (DAP) en Een tegen Eenzaamheid
De inventarisatie is gedaan, het concept is besproken in een plenaire bijeenkomst op maandag 12 juni in het Dorpshuis. Al ongeveer 200 mensen zijn lid van de dorpsgroepsapp Lonneker-Hoe-Dan.

Stadsdeelcommissie Noord:
Op dinsdag 14 november is door de Dorpsraad de presentatie van het DAP en de presentatie van Een tegen Eenzaamheid in de stadsdeelcommissie Noord. Ook zal de projectleider van de gemeente een toelichting geven over het Dorpsverkeersplan Lonneker. De commissie vergadert die avond in de Lonnekerschool aan de Dorpsstraat. Het begint om 19.30 uur.

Dorpsraad Dorpshuis:
Een dag later op woensdag 15 november van 19.00 uur tot plm 20.30 uur is er een inloop in het Dorpshuis, waar de Dorpsraad aanwezig zal zijn om vragen te beantwoorden over het DAP, maar ook om suggesties in ontvangst te nemen over de toekomst, want klaar is de toekomst nooit. Ook is er gelegenheid om te praten over het Dorpsverkeersplan en Een tegen Eenzaamheid, want ook die twee thema’s zijn natuurlijk verbonden met de andere thema’s.
Ook kunt u dan de vorderingen van de renovatie aan het Dorpshuis bewonderen.

De vrijdagmarkt
Op verzoek van de gemeente denkt de dorpsraad mee over de markt in het dorp. De markt op vrijdag. Waarom moet dat? In mei 2021 heeft de gemeente de Marktverordening ingetrokken. Voor de grote markt in de binnenstad van Enschede is een stichting opgericht door de marktkooplieden. Ze hebben ook zelf een marktmeester in dienst. De stichting regelt de voorwaarden en verantwoordelijkheden van de Centrummarkten. Voor Lonneker en Boekelo is er op dit moment niets geregeld. Op dinsdag 7 november is er afstemming tussen de dorpsraden van Boekelo en Lonneker over de toekomst van de markt. Wat moet er en hoe moet het geregeld worden in de toekomst? Binnenkort meer hierover.
Volgende week ook meer over o.a. de initiatieven voor de muziekkoepel.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar