Berichten uit de Dorpsraad van 29 september 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 29 september 2023
Heeft u daar ook wel eens last van, van weemoed? Een beetje bedroefd zijn om iets fijns dat voorbij is. Zo’n mooi ouderwets woord, dat precies aangeeft hoe je je voelt. Niet echt verdrietig en ook niet depressief, maar meer van goh, wat jammer, het ligt achter ons. Dat gevoel had ik deze week toen ik over de Vegerweg fietste. Het weer was zomers, 20 graden, lekker zonnetje, maar de mais was al van het land. Je weet, het is herfst ondanks de fijne temperaturen. De hakselaar had z’n werk gedaan, de akkers waren kaal. De zomer is voorbij. Weemoed. Maar wat zag ik daar midden op de akker? Twee maisstengels, die de bijtgrage stalen tanden van de hakselaar hadden overleefd. De Asterix en Obelix onder de maisplanten zullen we maar zeggen. Twee eenzame maisplanten. Ze waren niet opgemerkt en het loonde de moeite kennelijk niet ze alsnog op te halen. De winter zullen ze niet overleven, maar ze stonden nog fier overeind. Ik heb ze toen maar aandacht gegeven, ben er naartoe gewandeld en heb ze vereeuwigd op de foto. Aandacht geven.

Ontmoeten en Noaberschap
Op woensdagavond 27 september was de kick-off van de week tegen Eenzaamheid in ons Dorpshuis in Lonneker. Wethouder Niels vd Berg met de portefeuille eenzaamheid mocht die kick-off verrichten. De avond ging over aandacht geven. Een luisterend oor en tonen dat je iemand ziet. Op die avond georganiseerd door Cis van Lochem en Veronique Dercksen van de Dorpsraad, samen met het project Samen1Enschede werd op heel toegankelijke wijze duidelijk gemaakt, hoe je eenzaamheid zou kunnen voorkomen. Er bestaat helaas geen algemene methodiek om eenzaamheid te voorkomen. Maar alles begint bij aandacht en interesse in de ander. Ruim 60 mensen hadden die interesse en waren op de avond afgekomen. Via een mooi opgebouwd programma, waarover volgende week uitgebreid bericht wordt, werden we de avond doorgeloodst. Voordat vd Berg vertrok werden Cis en Veronique naar voren gehaald en werden ze benoemd als ambassadeurs van het project Een tegen Eenzaamheid. Helemaal verdiend want ze waren er heel druk mee geweest. Hoewel de renovatie van het Dorpshuis nog niet klaar was, konden we toch al laten zien, hoe de nieuwe ontmoetingsruimte in het Dorpshuis eruit gaat zien. Nu nog een kale ruimte maar over een aantal weken een knusse huiskamer voor ontmoeting. Voor iedereen die even wil binnenlopen voor een kopje koffie of thee en een praatje, een spelletje of ondersteuning bij digitale hobbels. Roept u maar waar u behoefte aan hebt en wij kijken of het mogelijk is. Hoe de aanpak Ontmoeten en Noaberschap verder vorm wordt gegeven wordt volgende week door Cis en Veronique uit de doeken gedaan.

Crota: Commissie Regionaal Overleg Twente Airport
Deze commissie vloeit voort uit een verplichting uit de Luchtvaartwet. De uitwisseling van informatie staat voorop. Ook kunnen adviezen uitgebracht worden over het omgaan met klachten en het uitoefenen van toezicht op de uitvoering van het Luchthavenbesluit. Daarnaast moet de commissie bewaken dat er recht wordt gedaan aan de belangen van de diverse betrokkenen. De commissie bestaat uit de exploitant, Technology Base, wethouders van omliggende gemeenten, omwonenden uit die gemeenten (in ons geval het dorpsraadlid Thijs Melief van ’t Vaneker) een vertegenwoordiger namens de milieuorganisaties, iemand namens de terreinbeherende organisatie en een vertegenwoordiger namens de gebruikers van Twente Airport voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter. Dat was Erik Back uit Hardenberg en die is enige tijd geleden gestopt. Er is nog steeds geen nieuwe voorzitter gevonden en er wordt ook geen overleg meer gevoerd. We weten dus niet welke informatie we niet gekregen hebben. Maar de ontwikkelingen gaan gewoon door op het vliegveld. De Dorpsraad heeft dit aangekaart bij de gemeente Enschede en wethouder Diepemaat gevraagd actie te ondernemen om mede te zorgen dat er weer een voorzitter komt en dat het overleg weer doorgang kan vinden. We willen niet in een situatie verzeild raken dat we achteraf het verwijt krijgen dat we geen actie hebben ondernomen. Wordt vervolgd.

De Kleibleu: werkruimte nodig
De groen- en klussenploeg van Lonneker, genaamd de Kleibleu en vijftien man sterk ondertussen, is de afgelopen zomer weer druk geweest met maaien, snoeien en het opknappen van zitbankjes. Voor dat laatste, dat opknappen en onderhouden en schilderen van zitbanken is een werkruimte nodig. Ze hebben tijdelijk onderdak gehad in een garage van één van de leden, momenteel mogen we een stukje van een kapschuur op landgoed de Welle gebruiken, maar het is verre van ideaal. Wie heeft er nog ruimte in een (kap)schuur waar droog gewerkt kan worden? Verwarming is niet noodzakelijk. Heeft u ruimte over en beschikbaar neem dan contact op met info@dorpsraadlonneker.nl

Goodgoan en let ’n betje op mekaar