Berichten uit de Dorpsraad van 29 maart 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 29 maart 2024
Het voordeel van een weekblad zoals ons onvolprezene Op en um’n Bölt is dat je een week de tijd hebt om informatie te verzamelen en stukjes te schrijven. Het nadeel is dat je qua actualiteit altijd achter de feiten aanloopt en dat bij het verschijnen van het dorpsblad de feiten alweer geschiedenis zijn. Zo ook nu. Pasen staat voor de deur als ik dit schrijf. Maar als u dit leest is Pasen 2024 alweer achter de rug. De eieren zijn hopelijk zonder al teveel problemen verteerd zonder dat de huisarts eraan te pas hoefde te komen. Waren er toch problemen dan kon u nog net terecht bij de “oude” huisarts dokter Kerbert. Want woensdag 3 april heeft ie afscheid genomen als huisarts, na een imposante carrière in Lonneker. Vorige week heeft u daar uitgebreid over kunnen lezen in het Dorpsblad. De Dorpsraad is vereerd dat dokter Kerbert de Dorpsraad het vertrouwen heeft geschonken invulling te geven aan het cadeau dat hij het dorp wil schenken. Het moet iets blijvends zijn en voor iedereen zichtbaar. Daar wordt al aan gewerkt en hopelijk kunnen we binnenkort een tipje van de sluier oplichten.

Nu ik op vrijdag 27 maart aan het schrijven ben weet ik natuurlijk ook niet hoe schitterend het paasvuur dit jaar in Lonneker was. Wel op een nieuwe locatie ongeveer op de hoek van de Vliegveldweg en de Vergertweg. Met een dikke knipoog durf ik wel te zeggen dat er niet veel voor nodig is om het beter te doen dan vorig jaar. Maar u weet hoe het was als u dit leest.

Verkeersregelaars
Waar een dorp groot in is. De oproep vorige week, om vrijwilligers die af en toe op willen treden als “gediplomeerd” verkeersregelaar heeft vruchten afgeworpen. Binnen een dag hadden zich al twee mensen opgegeven. Ik zou bijna zeggen: “Ik had niet anders verwacht in Lonneker”. Ik ben ervan overtuigd dat het lukt om een mooi groepje mensen bij elkaar te krijgen, zodat we geen vergunningsproblemen krijgen met vooral al die leuke kinderactiviteiten in ons dorp. Nog niet aangemeld? Het kan het hele jaar nog. info@dorpsraadlonneker.nl

Oude Twentse Tradities (met dank aan Robin Willums van 1Twente)
Midwinterhoornblazen, de Goastok, Molens, Draaiorgels en Boerendans. Dit zijn de vijf Twentse tradities die Yannic Nierkens, AKI-student in Enschede, heeft vastgelegd in zijn documentaire 'Alles heeft zijn tijd'. Hij hoopt daarmee mensen te overtuigen dat het noodzakelijk is tradities te koesteren: "Tradities zijn belangrijk voor onze cultuur. Het zorgt ervoor dat mensen samenkomen."
“Het zijn vaak oudere mensen die tradities in leven houden. Soms lijkt het alsof tradities overbodig zijn geworden, maar dat zijn ze niet. Het is gewoon iets wat gedaan moet worden, alleen dan kun je voelen wat het is”, vertelt Yannic. Hij probeert met zijn documentaire zijn gevoel over te brengen op anderen. “Het kan natuurlijk zo gebeuren dat een traditie verdwijnt. En dan is er gelukkig nog wel beeldmateriaal, onder meer dankzij deze documentaire.”
Om het verdwijnen van tradities te voorkomen is nieuwe aanwas belangrijk. “Soms zijn het nog maar enkele personen die een traditie levend houden. Zij zijn dan ook heel druk op zoek naar opvolgers, mensen die het stokje overnemen”, vertelt Yannic.
De jeugd kan tradities volgens hem in een modern jasje steken. “Als er meer jongeren meedoen, dan ontstaat er een soort strijd tussen hen en de ouderen. Maar ik denk dat dit een goede strijd is, want zo worden de tradities moderner. En dat maakt ze juist aantrekkelijker voor jonge mensen.”

Uitnodiging op vrijdag 12 april 2024 om 19.30 uur Dorpshuis Lonneker
Yannic vertoont zijn documentaire op bovenvermelde plaats en tijdstip in het Dorpshuis. Een uitgelezen kans om zowel nader kennis te maken met oude tradities als met het feit hoe jonge mensen tegen deze oude tradities aankijken. Yannic zal vooraf een korte inleiding geven over de totstandkoming van de docu en zijn beweegredenen en zal na afloop vragen beantwoorden. Daarna is er ook gelegenheid met elkaar om na te praten over die oude tradities.
Er wordt geen entree geheven maar men zal gevraagd worden om een vrijwillige bijdrage om de onkosten voor Yannic te drukken.

Eetsoos “Gerrits Potje”
Het was weer bomvol bij het Paasdiner op 28 maart in het Dorpshuis. Ze hingen er met de benen uit. De wachtrij wordt langer. Veel gelach, veel gezelligheid. Bij het eten wordt naar gelang een glaasje fris of een glaasje wijn geschonken. Op de vraag aan mijn buurman aan tafel: “Wilt u wijn of fris” was het antwoord: “Wah daggie?” gevolgd door een bulderende lach.

Dus leu, goodgoan en let ’n betje mekaar