Berichten uit de Dorpsraad van 26 januari 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 26 januari 2024
Ogen open, ogen dicht, januari 2024 is alweer voorbij. We hebben de geur van vuurwerk nog in de neus, maar we zijn deze week al in februari aanbeland. Nog 11 maanden te gaan dit jaar en we hebben flink wat ambities. Niet talmen maar de handen uit de mouwen steken. Met we bedoelen we de Dorpsraad Lonneker natuurlijk maar als u zelf ook ambities hebt hoe klein ook begin met de uitvoering. Dat is de enige mogelijkheid om ze te verwezenlijken.
Dat geldt ook voor ons. Wat staat er op het to-do-lijstje van de Dorpsraad voor dit jaar?
Wonen stond op 1 heeft u zelf aangegeven. Daar heb ik het vorige week uitgebreid over gehad. Daar gaan we ons in vastbijten en niet meer loslaten, tot het uiteindelijk succes oplevert. We houden u op de hoogte en zullen u ook nodig hebben.
De Huiskamer van Lonneker in het Dorpshuis is officieus geopend en de eerste week was positief te noemen. De vrijwilligers zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen de komende maanden en er komt natuurlijk een officiële opening.
Die opening zal gekoppeld worden aan de feestelijke afronding van de renovatie van het Dorpshuis. Dat gaat gebeuren als ook het schilderwerk aan de buitenzijde van het gebouw klaar is en de nieuwe meubels binnen zijn. Samen met de beheercommissie, de gemeente en de vaste gebruikers gaan we daar ergens in het voorjaar een mooie happening van maken.

Aandacht dit jaar ook voor de communicatie in en over Lonneker. Dat gaat niet slecht maar het kan beter. We hebben verschillende manieren om wat op de ene plek wordt gepland of bedacht of is uitgevoerd, op een andere plek te laten lezen. We hebben Op en um ’n Bölt, ons onvolprezen Dorpsblad, het gele boekje. Daar worden honderden mensen mee bereikt, maar niet iedereen. We hebben van de Dorpsraad de appgroep "Lonneker Hoe dan?” met inmiddels 221 leden. Er is de website van de Dorpsraad met veel achtergrondinformatie. Er is Lonneker.nl van Webfix, waar óók info wordt verzameld en gedeeld. Er is een Facebookpagina van Lonneker, die grotendeels ook weer hetzelfde doet als de andere media. Bijna alle verenigingen, horeca en andere ondernemers hebben hun eigen websites en/of Insta- of FB-pagina’s. Niet slecht allemaal maar het kan beter. Zoals u al kunt lezen is het allemaal behoorlijk versnipperd en sterk verdeeld over verschillende media. Er is geen grote urgentie, ons Dorpsblad kan nog wel een tijdje mee, maar wie alleen naar het verleden kijkt staat met de rug naar de toekomst. Ons denken gaan uit naar een toekomstig digitaal Dorpsplatform Lonneker, waar alle belangrijke actuele info te vinden is, waar verenigingen en ondernemers een link mee hebben, nou ja, een soort duizenddingendoekje. We nemen daarvoor dit jaar de tijd om dat uit te werken en met alle belanghebbenden verder uit te werken. Er moet niks, er kan veel.

Het buitengebied zal dit jaar veel aandacht behoeven. Het wachten voor de agrariërs in Lonneker is natuurlijk waar het nieuwe kabinet, wie daar ook in mogen zitten, mee komt ten aanzien van de stikstofaanpak. Wat betekent dat voor Lonneker? Hoe gaat het met de energietransitie? Wat zijn de consequenties? Wat betekent het, dat het bestemmingsplan voor het Evenemententerrein op het vliegveld is vernietigd door de Raad van State? Is het aanbod van de gemeente Enschede aan Defensie om te gaan oefenen met militaire drones daar een voorschot op? Dit zou onderwerp van bespreking moeten zijn in de Commissie Regionaal Overleg Twente Airport. Maar dit overleg ligt op z’n kont zoals dat heet. Uit oogpunt van participatie geen goede zaak. De gemeente Enschede heeft er inmiddels een beleidsambtenaar opgezet om het overleg zo snel mogelijk weer vlot te trekken. Vanuit de Dorpsraad zullen we er sterk op aan dringen om nog voor de zomervakantie een formeel overlegmoment te hebben, zodat we niet uit de krant hoeven te vernemen wat de wethouder heeft voorgesteld. Zoals de naam al aangeeft, de wethouder moet zich aan de wet houden en de Luchtvaartwet schrijft dwingend voor dat er formeel wordt overlegd met belanghebbenden. In datzelfde buitengebied wachten we uiteraard ook af wat de uitspraak zal zijn over de natuurlodges rond de Roolvink-es. Wat zullen de voorwaarden zijn om dit soort bebouwing in het buitengebied toe te laten? Kan het ingediende plan onverkort worden uitgevoerd, moet het worden bijgesteld of gaat het helemaal niet door? Er wordt met spanning naar uitgezien.

Als laatste puntje vandaag de Muziekkoepel.
Er komt schot in de voorbereidingen voor een vijftal muziekzondagen deze zomer. Een podium voor jong talent, verschillende muzieksoorten, ongedwongen, het liefst akoestisch of met lichte versterking, maar geen bonkende bassen. Volgende week meer hierover.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar.