Berichten uit de Dorpsraad van 25 november 2022

• Berichten uit de Dorpsraad van 25 november 2022
Zo, Sint en Piet zijn weer veilig in Lonneker gearriveerd, zonder dat de ME eraan te pas hoefde te komen zoals in Staphorst. Overal blijkt dat kinderen met roetveegpieten exact dezelfde beleving hebben van het feest als in het verleden met zwarte pieten. Het is ook primair een kinderfeest weet u nog? Gelukkig was de intocht van Sint met z’n pieten in Lonneker zonovergoten en hopelijk een voorbode van heel mooie cadeaus of in ieder geval cadeautjes die met liefde zijn gegeven. December feestmaand met eerst Sinterklaas op 5 december en daarna steeds uitbundiger Kerst. Ook de Kerstman, zal al roepend Joho, Joho Lonneker aandoen. Op VRIJDAG 16 december zal deze ouwe baas uit het Hoge Noorden rond 16.30 uur arriveren bij het clubhuis van de schaatsvereniging en daarna vergezeld door kinderen met lampions door het dorp trekken. Als extra verrassing is er dit jaar gratis warme chocolademelk en gratis Glühwein van de schaatsvereniging ivm het 50-jarig jubileum. Voor zaken die gratis zijn, zijn Nederlanders over het algemeen wel te porren. Ik hoop dat er heel veel kinderen komen. Wijkagent Jürgen Rekers kon het nog wel eens druk krijgen die middag.

Iets heel anders: Parkeren in Lonneker
Het zal nog een hele dobber worden het parkeren wat beter te regelen in Lonneker in de toekomst. Wat beter zeg ik met opzet, want ideaal zal het nooit worden. Gewoon te weinig plek. Met de uitvoering van het Dorpsverkeersplan zullen er in 2023 en 2024 verbeteringen worden doorgevoerd. Achter Hotel Savenije, waar de verbouwing nu in volle gang is, zullen in de Pastoor Balkstraat hopelijk plm tien extra parkeerplekken komen, deels op eigen terrein van het hotel, zodat hotelgasten niet meer op het Dorpsplein hoeven te parkeren. Achter het Dorpshuis komen hopelijk ook plm vijftien extra plekken, maar die mogen alleen gebruikt worden ’s avonds en in het weekend als de scholen gesloten zijn ivm de veiligheid van de kinderen. Dit stuk grond is van de kerk en het parochiebestuur is bereid mee te werken.
In de loop van volgend jaar moet verder worden nagedacht over oplossingen voor parkeren in het dorp. Een oplossing lijkt al wel te liggen bij de jongere generatie, die vaak niet meer kiest voor een eigen auto, maar gebruik maakt van OV en deelscooters. Deelscooters die je voor een paar euro mag gebruiken voor een ritje. Laten we gezamenlijk het komende halfjaar ons hoofd er nog maar eens over buigen over parkeren in het kader van Lonneker 2030 en het Dorpsverkeersplan.

Een al jaren bestaand gebruik is de Dorpsschouw Lonneker. Een aantal mensen van de gemeente maakt samen met de Dorpsraad en wie er verder mee wil een ommetje door het dorp om de openbare ruimte en alles wat zich daarin bevindt eens goed te inspecteren. Liggen er tegels los, is er hekwerk beschadigd, zijn er struiken niet gesnoeid, is er openbaar groen ernstig beschadigd, zijn er sloten dichtgeslibd, ontbreken er verkeersborden of staan ze verkeerd. Allemaal van die kleine ergernissen, die eenvoudig opgelost kunnen worden. Na de feestdagen, begin januari gaan we weer op pad. Als u iets te melden hebt, geef het dan door aan de Dorpsraad in de loop van december, dan nemen we het mee op de inspectieronde.

Ik wil toch nog even stilstaan bij de asielzoekers. Weer een hoop gedoe. Beloftes van de overheid die geen stand konden houden. Verdere polarisatie bij voor- en tegenstanders, zowel landelijk als in de gemeenteraad. De groep mannen, die nu in het NLM-gebouw woont, gedraagt zich als gemiddelde burgers. Er gebeurt wel eens iets, net als elders in de maatschappij. Overlast nee. Beloftes doen, niet wetend hoe de (oorlogs)situaties in de wereld zich ontwikkelen heeft niet zoveel zin. Dat leidt alleen maar tot nieuwe teleurstellingen bij burgers, ook in Lonneker. Eerst kijken welke problemen zich voordoen en dan oplossingen bedenken lijkt me de beste volgorde. Daarmee bedoel ik niet afwachten tot het te laat is. De overheid moet natuurlijk wel voorbereid zijn op voorzienbare problemen.

De Lonneker Droadneagel:
Op 8 januari zal die weer worden uitgereikt. Er is tot 7 december gelegenheid mensen voor te dragen. Mensen die gedurende lange tijd veel hebben betekend voor Lonneker, komen in aanmerking. Wie wordt het in 2023?

Good goan,