Berichten uit de Dorpsraad van 24 november 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 24 november 2023
Verkiezingen
De kiezer heeft gesproken. Hoe ziet DE kiezer er dan uit vraag ik me vaak af. Het moet wel een soort kameleon zijn, want hij/zij/het verschiet nogal eens van kleur. In Twente heeft de kiezer nu de kleur van Pieter aangenomen en in de rest van Nederland met een enkele uitzondering de kleur van Geert. Het groen van Henri is echter ook in ons dorp bijna geheel verdwenen en ook de kleur rood is niet tevreden. Hoe snel kan het gaan? Heel snel weten we nu. Welke kleur u ook toegedaan bent, wat betekent de uitslag van deze verkiezing voor de dorpen in Nederland en dus voor Lonneker? De boeren zijn tevreden met de uitslag. Die verwachten dus duidelijk meer begrip voor hun standpunt. Dilan doet niet mee aan een nieuw kabinet, maar wil het wel gedogen. Er ligt dus een zware verantwoordelijkheid voor Pieter, want Geert en Caroline staan te trappelen om aan de slag te gaan. Gezien de problemen met stagnerende woningbouw, de zorg, stikstof en migratie kunnen we ons eigenlijk geen ellenlange coalitieonderhandelingen veroorloven. Het helpt ook niet heeft het recente verleden aangetoond. Ondanks de 299 dagen durende onderhandelingen viel het kabinet uiteindelijk toch over dat punt waar ze zo eindeloos over gedelibereerd hadden. Van 10 januari 2022 tot 7 juli 2023 hebben ze het volgehouden. Toen was het alweer einde verhaal en werd er weer niet echt geregeerd. Wie er ook komt te zitten, toon daadkracht en doe iets. Jong volwassenen en oudere senioren kunnen niet nog langer wachten op een woning die ze zo nodig hebben. De zorg kraakt en piept. Doe iets! Geef eindelijk duidelijkheid aan de boeren. Het zijn allemaal thema’s die ook Lonneker heel duidelijk raken. De Dorpsraad gaat de komende weken ook met de lokale politiek in gesprek over de consequenties voor Lonneker. Wordt vervolgd.

Onze muziekkoepel
Het enthousiaste groepje dat bezig is om de muziekkoepel datgene te laten doen waarvoor ie gemaakt is, namelijk muziek laten horen vordert gestaag. Heel voorzichtig zijn met dun potlood vijf data op de kalender omcirkeld. De 3e zondagen van mei, juni, juli, augustus en september. Dus 19 mei, 16 juni, 21 juli, 18 augustus en 15 september. Heel voorlopig nog. Het streven is op die dagen zowel een ochtend- als middagprogramma te presenteren. Ongedwongen muziek beleven, met een hapje en een drankje en spelende kinderen. Jeugdige muziektalenten een kans geven op te treden voor publiek. Ook muzieksoorten laten horen die je niet elke dag hoort. Een breed scala, voor elk wat wils. Dat is het streven. Een voorwaarde is wel een autovrij Dorpsplein op zo’n dag. Muziek en spelende kinderen gaan niet samen met over het Dorpsplein crossende vierwielers. Dat wordt dus nog wel een dingetje. De voorbereidingsgroep begint nog dit jaar met aanvragen van subsidies en andere vormen van financiering. We houden u op de hoogte.

AZC
We kunnen er niet omheen. We lazen in de krant dat het terrein van de voormalige fabriek Kooij aan de Parkweg, waar het nieuwe AZC gevestigd moet worden, verontreinigd is. Verontreinigd met asbest, benzine en olie. Wat dat betekent is niet duidelijk op dit moment. Ook is niet duidelijk of dat tot vertraging leidt van de verhuizing van Vliegveld naar de Parkweg, want er is geen plan B. De Parkweg is de enige locatie, die normaal gesproken binnen een half jaar operationeel kan zijn. Een tweede locatie, die niet met name genoemd is, is niet bouwrijp. Bouwrijp maken zou zeker 15 maanden in beslag nemen. Een goed alternatief is dat dus niet. We wachten de reactie van de gemeente even af.

Huisvestingsproblemen Kinderopvang
Het gaat goed met Lönnke Grut en BSO in Lonneker. Zo goed, dat de in 2008 gebouwde opvang te klein geworden is. Met name de BSO, de buitenschoolse opvang, heeft ruimtegebrek. Humankind, de organisatie achter Lönnke Grut, wendde zich ook tot de Dorpsraad om mee te denken aan een oplossing. Het Dorpshuis, maar ook de Jacobsschelp en het clublokaal van de IJsclub zijn bekeken. Het Dorpshuis lag het meest voor de hand als tijdelijke oplossing. De tijdstippen van de Eetsoos in het Dorpshuis en de BSO overlappen elkaar echter deels. Het lijkt er nu op dat met een beetje inschikken van beide kanten er toch een oplossing gevonden wordt, zodat zowel de senioren met hun eetsoos als de jongste groep uit het dorp een goed dak boven hun hoofd hebben.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar