Berichten uit de Dorpsraad van 23 februari 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 23 februari 2024
Heeft u dat ook wel eens, dat u denkt waar gáááát het over? Nou ik wel. Recent ook weer, bij het lezen van onze toch wel vertrouwde TC Tubantia. Het traject van de fietssnelweg van Enschede, via Lonneker naar Oldenzaal was getest door een zekere Dennis uit Oldenzaal. Grappig dat je kennelijk iets kunt testen dat nog niet bestaat. Er is wel de oude fietsverbinding van Enschede via Lonneker naar Oldenzaal, maar alleen het kleine stukje in Oldenzaal van Zuid-Berghuizen tot de Mc Donalds is gerealiseerd. Verder is van het hele tracé vanaf het eind van de Lonnekerspoorlaan in Enschede tot de Mc Donalds in Oldenzaal nog geen schep grond verplaatst. Met andere woorden: er bestaat (nog) geen F35 Rode Loper tussen Enschede en Oldenzaal! Je hoort altijd dat goed nieuws geen nieuws is. Misschien dat we eraan moeten toevoegen dat geen nieuws, wel nieuws is. Anders kan ik dit wonderlijke artikel niet verklaren. Maar wat is dan wel de stand van zaken? We waren het bijna vergeten. Hopelijk wordt dit voorjaar als de grond tenminste droog genoeg is begonnen met de eerste werkzaamheden. Dit begin is dan alleen op locaties waar geen kabels en leidingen verlegd moeten worden, want dan duurt het tot minimaal juni 2024. Dan is Lonneker hopelijk aan de beurt bij Enexis, waar de druk enorm hoog is en de wachtlijst lang. Tot die tijd staan we op die wachtlijst. Hopelijk kan er dan eind 2025 door Dennis een echte test worden gedaan van de dan wel aangelegde Rode Loper.

De Jeugddorpsraad Lonneker
Zelfs de Jeugddorpsraad is aan verjonging toe. Enkele leden beginnen de voor hen pensioengerechtigde leeftijd van 18 jaren te bereiken. Na vele jaren trouwe dienst zullen ze er toch noodgedwongen een keertje mee moeten stoppen. Nu hadden ze bedacht samen met Hetty en Robert, hun begeleiders uit de Dorpsraad om een kleine promotiecampagne te houden op de beide scholen in Lonneker. Zo gezegd zo gedaan en begin dit jaar gingen Linde en Hetty samen de groepen 5 t/m 8 van beide scholen bij langs om nieuwe leden te werven. Nou, ze stonden bijna in de rij. Er hadden zich zelfs kinderen uit Oldenzaal en Enschede-Noord aangemeld voor de Jeugddorpsraad Lonneker. Maar ergens moeten we een grens trekken. Gelukkig heeft de gemeente dat voor ons gedaan en is duidelijk op een kaart ingetekend wat wel en wat niet bij Lonneker hoort. Uiteindelijk bleven er zeven nieuwe kandidaten over voor de jeugddorpsraad. Deze zeven gaan nu tot de zomervakantie meedraaien om te kijken of ze het leuk vinden. En zo is de JDR weer aangevuld met kinderen van de basisscholen. Ze laten nog van zich horen.

Muziekkoepel Lonneker Leeft
Dat is het motto van het nieuwe initiatief voor de Muziekkoepel. Elke derde zondag van de maand van mei t/m september is het de bedoeling, zoals ik eerder heb gemeld, dat er telkens verschillende soorten muziek te horen zullen zijn vanuit onze prachtige muziekkoepel in Lonneker. Er zal een ochtend- en middagprogramma zijn. Spontaan hebben zich al een aantal koren aangemeld om op te treden, zonder dat er reclame gemaakt is. De tamtam werkt weer goed kennelijk. Zoals het er nu uitziet zal het ochtendprogramma vooral door lokale amateur uitvoerders worden ingevuld en zal het middagprogramma een wat professionelere invulling krijgen. Het middagdeel zal wat programmering betreft mede worden ingevuld door studenten en medewerkers van conservatorium Artez. Echter, de derde zondag in mei is het Pinksteren en met Pinksteren is de Kunstroute in Lonneker van KunstenLandschap. Gaat dat samen? Ja dat gaat samen. We hebben overlegd met de Kunstcommissie en ze stellen samenwerking zeer op prijs. Sterker nog, ze zouden graag zien, dat we niet standaard kiezen voor de derde zondag in mei, maar dat we standaard kiezen voor de Pinksterzondag en structureel samenwerken met KunstenLandschap. We staan daar zeer welwillend tegenover. U hoort nog hoe het verder gaat.

De Huiskamer van Lonneker
Dit prachtige initiatief begint te leven. Er is nog geen morgen geweest dat er niemand kwam. Elders op deze site kunt u lezen hoe het ervaren wordt. Nogmaals, iedereen is welkom. Als u denkt, ik heb zin in een bakkie koffie of een kopje thee, zin in een praatje of kennis maken met mensen die u misschien nog niet kent. Het kan allemaal. Een spelletje doen of iets lezen. Tuurlijk kan dat. Ik ben er zelf nu een paar maal geweest en je blijft langer zitten dan eigenlijk de bedoeling was. Dat doe je alleen maar als het gezellig is. Dus………

Goodgoan en let ’n betje op mekaar