Berichten uit de Dorpsraad van 22 september 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 22 september 2023
Dan zit je achter je laptop en kijk je naar een maagdelijk wit scherm. Er staat nog geen letter op. Alles is nog mogelijk. Waar gaan we het deze week over hebben? Ideeën dwarrelen door je hoofd. Natuurlijk moeten we het hebben over het AZC, maar ook over de Droadneagel en de mededinging van de Lonneker Molen naar de hoofdprijs van de Vriendenloterij. Maar ook de aankomende 2e Kamer verkiezingen gaan door m’n hoofd. De grootste veranderingen in tientallen jaren wordt verwacht. Wat betekent dat voor het buitengebied in Nederland en voor de dorpen? Wordt de leefbaarheid verbeterd en blijven voorzieningen, zoals winkels, scholen en openbaar vervoer voldoende overeind? Zijn dan straks niet meer zoals nu, economische motieven bijna de enige leidraad om voorzieningen in het buitengebied en dorpen overeind te houden? Gaat er echt iets veranderen in het denken dan aan alleen maar aan geld? Laten we het hopen. Ik ben benieuwd in ieder geval.
Al denkend en typend verschijnen er nu hoe langer hoe meer letters op een wit vlak. Mooi is dat. Het gaat eigenlijk vanzelf. De tekst groeit. Bijna een organisch proces.

Wat ook groeit is het aantal asielzoekers in het tijdelijk AZC op het Evenemententerrein van Vliegveld Twente. Tijdens het Noaberoverleg van 21 september naast Hangar 11 werd door het COA medegedeeld dat er op dat moment 516 asielzoekers woonden in de tijdelijke opvang, waarvan 20% vrouw en 72 kinderen. Verreweg de meesten zijn alleenstaande mannen. Er zijn geen minderjarige alleenstaanden, die worden elders opgevangen. Bij een dergelijk samengestelde groep is het voor alle partijen belangrijk scherp te blijven om incidenten te voorkomen. Of je nu denkt vanuit een links of een rechts standpunt, feit blijft dat het dorp Lonneker en het AZC geen natuurlijke partners zijn. Het vraagt aanpassing van beide kanten. Het beroep op aanpassen zal nog even voortduren. De hoop van B&W dat in de loop van september de locatie van het nieuwe AZC bekend gemaakt zou kunnen worden is helaas geen werkelijkheid geworden. De hoop is nu gevestigd op oktober. Dat lijkt haalbaar, maar ook nu worden er geen garanties meer gegeven. Het volgende Noaberoverleg wordt gepland zo gauw duidelijk is wat de vaste AZC locatie wordt.
Scherp blijven is nodig omdat er toch wel een tiental kleine incidenten is geweest. Ook de kleinste meldingen worden serieus opgepakt om escalatie te voorkomen. Politie, gemeente, COA en beveiliging zitten er bovenop.

De uitreiking  van de Lonneker Droadneagel gaat gebeuren op zondag 7 januari 2024 op het Dorpsplein. Wie is dit keer de alom gewaardeerde persoon of groep die in het zonnetje wordt gezet? U mag weer kandidaten aandragen bij de Dorpsraad. U weet, het gaat om mensen die zich jarenlang op min of meer bescheiden wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Lonneker gemeenschap.
De naam van degene die u wilt nomineren mag u met onderbouwing sturen aan info@dorpsraadlonneker.nl

Waarschijnlijk leest u dit bericht op woensdag 27 september. Om 19.30 uur die dag is er de bijeenkomst “Ontmoeten en Noaberschap” in het Dorpshuis te Lonneker. U kunt er dus nog naartoe. Het wordt een inspirerende avond vooral gericht op het voorkomen van eenzaamheid. Bert Eeftink, bekend van RTV Oost en van zijn rol als Helligen Hendrik, zal de avond inleiden. Ook wethouder Niels vd Berg met het thema Eenzaamheid in zijn portefeuille zal een bijdrage leveren. Ik hoop u daar te mogen begroeten.

Dorpsverkeersplan Lonneker
Zaterdagmorgen 30 september 2023 van 10 tot plm 12 uur zijn in het Dorpshuis de uitgewerkte tekeningen in te zien die horen bij het Dorpsverkeersplan Lonneker en de aanleg van de Rode Loper de F35. Verkeerskundigen van de gemeente Enschede zijn aanwezig om toelichting te geven op de tekeningen. Let wel, dit zijn geen plannen, het is zoals het wordt en zal worden uitgevoerd tussen nu en eind 2025.

Zorg dat de Lonneker Molen z’n educatieruimte krijgt
Zoals hopelijk niemand is ontgaan dingt de Lonneker Molen mee naar de hoofdprijs van de jaarlijkse Vriendenloterij georganiseerd door de Stichting de Hollandsche Molen. Het educatieplan van de Lonneker Molen is één van de vier landelijk genomineerde plannen van molens in Nederland. De Lonneker Molen heeft dus statistisch 25% kans om te winnen. Maar elke stem op de Lonneker Molen levert in ieder geval één euro op. Bij 20.000 stemmen is dat dus 20.000 euro. De molen met de meeste stemmen krijgt 100.000 euro. Als u het nog niet heeft gedaan stem op molenprijs.nl/Lonneker

Crota
Wat is Crota? Commissie Regionaal Overleg Twente Airport. Het is een orgaan om op democratische wijze toezicht te houden op vliegvelden en de ontwikkelingen op die vliegvelden. Volgende week de stand van zaken in Twente.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar

Dorpasraad Lonneker