Berichten uit de Dorpsraad van 2 februari 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 2 februari 2024
Hotel Pleinzicht
Ook zo genoten van Hotel Pleinzicht, de nieuwe voorstelling van de Kameleon? Aansluitend bij de actualiteit in het dorp maar toch een op zich staand verhaal met fraaie vocale ondersteuning en onderhoudende dansintermezzo’s. Knap hoe de ervaren amateurs gebruik weten te maken van de toch beperkte mogelijkheden die het dorpshuis biedt. Amateurtoneel en revue leeft in Twente. Anno 2024 hebben meerdere steden en dorpen hun eigen amateur toneel- en revuegezelschap. Met de Twentse taal als basis. Zomaar een greep, niet compleet: De Rommelpot uit Losser komt in mei met hun nieuwe voorstelling, Toneelgroep Fleringen was er al in november vorig jaar, in maart komt de Buurserrevue en de Hengelose Revue liep gelijk op met Lonneker. Zo blijft een belangrijke streektaal uit het Nedersaksisch levend. Het Nedersaksisch gesproken vanaf de Veluwe dwars door Noord Duitsland tot de Poolse grens is nog steeds een levende taal. Kinderen die tweetalig opgroeien hebben een voorsprong op kinderen die opgroeien met één taal. Maar Twentse kinderen groeien vaak op met drie talen, naast het Nederlands, het Twents ook Engels via TikTok. Het waren trouwens zag ik, ook niet alleen maar grijze hoofden in de zaal tijdens de voorstellingen van de Kameleon. Zeker de generatie daaronder was ook duidelijk vertegenwoordigd. Acht voorstellingen zijn er geweest in Lonneker, acht maal 160 toeschouwers dat is voor de hoofdrekenaars ons 1280 man publiek en vrouw natuurlijk. Het vergrote toneel en de gezellige nieuwe barruimte na afloop hebben het Dorpshuis nieuwe schwung gegeven. Ik ben nu al benieuwd naar de voorstelling van volgend jaar. Is er dan een nieuw hotel op Mars geopend? Daar hoort dan zeker marsmuziek bij. Ik ben benieuwd.

De Muziekkoepel
De voorbereidingen vorderen gestaag. In concept zijn het organisatieplan, het veiligheidsplan en de subsidieaanvragen gereed. Aan het draaiboek wordt gewerkt. Vóór 19 februari  2024 moet de vergunningsaanvraag zijn ingediend bij de gemeente, want dat moet tegenwoordig 12 weken van te voren binnen zijn. De voorlopige data zijn de 3e zondagen van de maand van mei t/m september 2024. Dat wordt nog wel spannend soms want de 3e zondag in mei is het Pinksteren en dan is ook de Kunstroute Lonneker KunstEnLandschap. Het morgenprogramma zal telkens worden ingevuld door local heroes, jong talent, een koor, ons eigen Excelsior, jong klassiek, terwijl het middagprogramma zoals het er nu uitziet zal worden geprogrammeerd door Artez. Elk dagdeel zal een thema krijgen, zoals klassiek ensemble, Jazzy, koorzang, blaasmuziek enz. Die fraaie muziekkoepel in ons dorp zal meer en meer gebruikt moeten worden waar ie voor gebouwd is, MUZIEK. Wel ingetogen muziek. We gaan uit van niet versterkte muziek of indien nodig versterking tot max 80 Deb. Mensen die in de buurt van het Dorpsplein wonen moeten een normaal gesprek kunnen voeren in hun achtertuin, zonder overlast. Februari en maart zijn belangrijke maanden om te zien of het lukt allemaal. We houden u op de hoogte. Het is nog niet rond.

Digipunt
Veel mensen hebben er in de loop van de jaren al eens gebruik van gemaakt: het Digipunt Lonneker. Ben ten Asbroek en Michiel Deiman helpen minder digitaal begaafde Lonnekernaren met hun laptops, PC’s of telefoons met het installeren van nieuwe app’s of het oplossen van problemen met bepaalde programma’s. Waar de gemeente Enschede dit vroeger financieel ondersteunde is de Dorpsraad zo’n tien jaren geleden in de bres gesprongen omdat die ondersteuning wegviel. Drie ochtenden per week op woensdag, donderdag en vrijdag zijn of Ben of Michiel aanwezig van 10 tot 12 uur in het digitaal inlooppunt. Op woensdag en vrijdag valt dit samen met de Huiskamer van Lonneker. De koffie staat klaar, dus wip eens binnen. Via het netwerk van Cis onze secretaris hebben we het geluk gehad laptops te kunnen overnemen van een groot bedrijf dat aan vernieuwing van hun apparatuur toe was. De oude grote PC’s van het digipunt, die al afgeschreven waren, zijn nu vervangen door laptops, die nog enige jaren mee kunnen. Dit heeft de flexibiliteit van het digipunt vergroot. Daarnaast zorgen Ben en Michiel ervoor dat de website Lonneker.nl wordt gevuld met het laatste nieuws, dat zich aandient in Lonneker.
Volgende week zullen we de blik eens richten op de thema’s die dit jaar aandacht verdienen.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar.