Berichten uit de Dorpsraad van 19 januari 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 19 januari 2024
Als ik nu naar buiten kijk op vrijdagmorgen 19 januari is het koud -1, wit en de zon schijnt. Als u dit leest op woensdag 24 januari is het volgens de weersverwachting 11 graden, harde wind en kans op een buitje. De Nederlandse winter tegenwoordig. Het kwik gaat op en neer, net als de peilingen voor de politieke partijen. Alles is onrustig, inclusief het weer. De Dorpsraad zet zich schrap om het jaar 2024 goed te gaan invullen, want er komt het een en ander op ons af. Wonen is daarvan misschien wel het belangrijkste item. Er is een tekort aan allerlei soorten woningen, maar starterswoningen en seniorenwoningen springen eruit, qua tekorten. Ook in Lonneker. Deze week werd ik gebeld door een oud inwoonster van Lonneker. In verband met een overlijden zes jaren geleden noodgedwongen het huis moeten verkopen in Lonneker. Geen huurwoning beschikbaar in Lonneker en geen andere keuze dan verhuizen naar Oldenzaal. Elke dag heimwee. Alle vrienden en bekenden wonen in Lonneker. “Ik voel me nog steeds een vreemde hier in Oldenzaal als ik op straat loop” zegt ze. “Zijn er dan echt geen mogelijkheden in Lonneker?”  Ik moet haar teleurstellen. Sociale huurwoningen zijn er de laatste twintig jaren niet meer bij gebouwd in Lonneker, de vraag stijgt en meer woningen komen er voorlopig ook niet. Dit ondanks een aangenomen motie in de gemeenteraad waarin de wethouder gevraagd wordt om meer actie te ondernemen. Een wethouder die twijfelt of de woningmarkt wel op slot zit, volgens Tubantia van 18 december 2023. Er komen zes seniorenappartementen bij in Lonneker in de tuin van de pastorie. Zou de wethouder wel weten hoe het echt in elkaar zit? De mevrouw die mij belde, vertelde dat ze recent weer had meegeloot op een vrijkomende woning achter de muziekkoepel.  Kort daarna kreeg ze bericht dat ze helaas weer niet in aanmerking kwam. Er hadden meer dan 700 (zevenhonderd!) mensen meegeloot op die ene woning en zij stond op plaats 226 of zoiets. Dan zijn die zes appartementen minder dan een druppel op een gloeiende plaat.
Domijn bepaalt zijn eigen vastgoedplanning volgens de wethouder, daar gaat hij niet over en datzelfde Domijn geeft aan dat Lonneker niet voorkomt in de vijfjarenplanning die er nu ligt. Dat betekent dat er pas over vijf jaren opnieuw gekeken wordt of Lonneker in aanmerking komt voor nieuwe sociale woningbouw en als u dan weet dat het gemiddeld acht jaren duurt voordat een woningplan tot uitvoering is gebracht, dan kunt ook u uitrekenen dat er op z’n vroegst in 2040 nieuwe sociale huurwoningen in Lonneker ter beschikking zouden kunnen zijn. Waarom hebben we als dorp daar zelf niet meer over te zeggen?
Het is onze leefomgeving, grond van onze eigen Lonnekernaren en de vraag van onze eigen inwoners. We kunnen onze eigen problemen oplossen maar mogen dat niet door een zeer complex regelsysteem dat aangeeft dat we geen woningen mogen bouwen in ons eigen dorp. Hoe hebben we het ooit zover kunnen laten komen? Dat we dit normaal zijn gaan vinden! Waar is het Ministerie van Volkshuisvesting? Wie gaat het oplossen? We laten het er niet bij zitten.

Energie
Ook in Lonneker zal het komende jaar gesproken gaan worden over het plaatsen van zonnepanelen. Windturbines zijn niet gepland rond Lonneker ivm het vliegveld en radarposten. Hoe gaan we onze vraag naar energie oplossen?
Elektriciteit is 13% van onze totale energiebehoefte in Nederland. Dat lijkt niet zoveel, maar als we dat zouden willen opwekken alleen door zonnepanelen dan zou 20% van de oppervlakte van Nederland met die panelen moeten worden bedekt. Dat zijn 310.000 voetbalvelden. Als we die 13% met alleen windturbines willen opwekken dan zijn er daarvan 14.500 in Nederland nodig. In Overijssel maken we nu al ruzie over, waar de extra 90 turbines moeten komen die de komende jaren geplaatst moeten worden. Met 35 kolencentrales kun je ook de benodigde energie opwekken en wil je die energie opwekken met kernenergie dan heb je daarvoor 6 kerncentrales nodig. Dit zijn dus zo ongeveer de keuzes die we hebben. Volgens mij is echter het feit dat we veel teveel energie verbruiken één van de hoofdproblemen van onze huidige leefwijze. Hoe denkt u dat het opgelost zou moeten worden? Ik kom er dit jaar op terug.

Huiskamer Lonneker
Oh Ja, al wezen kijken en koffiedrinken in het Dorpshuis? Dat kan nu. Elke dinsdag-, woensdag- en vrijdagmorgen. De eerste week was het best gezellig. Kom eens binnen. Lees ook elders op deze site de eerste ervaringen van de vrijwilligers.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar