Berichten uit de Dorpsraad van 17 november 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 17 november 2023
Dorpsambitieplan Lonneker: Hoe dan? Zo!
Steeds in beweging is het motto dat het Dorpsambitieplan heeft meegekregen. Verandering is één van de weinige zekerheden in het leven. Niets blijft altijd hetzelfde. Ook Lonneker niet. Daarom is het ook zo goed dat de inwoners van Lonneker hun ambities voor de toekomst hebben vastgelegd. De belangrijkste is misschien wel dat het dorp, dorp moet blijven binnen de gemeente Enschede. Nooit vastgroeien aan de stad. Dat zou het einde van het dorpse karakter betekenen. Maar wel in goede verhoudingen met “de stad”. De groene buffer tussen Enschede-Noord en Lonneker is blijvend. De voorzieningen moeten op peil blijven. Voldoende woningen voor alle groepen, die nodig zijn om een dorp vitaal te houden. Meer verbinding en ontmoeting, waarvoor het dorpshuis nu beter geschikt wordt gemaakt. Betere samenwerking op het gebied van sport, cultuur en vrije tijd. Dat is een heel korte incomplete samenvatting van de ambities. Het Ambitieplan is op dinsdag 14 november op de vergadering van de Stadsdeelcommissie Noord in de Daltonschool Lonneker namens de inwoners van Lonneker aangeboden door de Dorpsraad aan de voorzitter van de commissie Hadassa Meijer en stadsdeelwethouder Arjan Kampman. Beiden gaven aan blij te zijn met het plan. Ze zullen het dorp daar waar mogelijk ondersteunen in de toekomst bij de verwerkelijking van de ambities.
Volgt u de ambities van het dorp nog niet van dichtbij? Meld u dan aan voor de Lonneker-Hoe-Dan-Appgroep of lees de voortgang op deze website.

Stadsdeelcommissie Noord te gast in Lonneker
De agenda van de commissie stond op 14 november voor een groot deel in het teken van Lonneker. Naast het Dorpsambitieplan was er ruim aandacht voor Een tegen Eenzaamheid. Een landelijke aanpak, waar we ook in Lonneker de schouders onder hebben gezet. Cis van Lochem van de Dorpsraad gaf een presentatie van het onderzoek dat in Lonneker is gedaan en van de activiteiten die uitgevoerd gaan worden.

Belangrijkste punt van uitvoering is een ontmoetingsruimte, een huiskamer in het Dorpshuis. Deze begint z’n voltooiing te naderen. Op 16 november is de nieuwe flexibele tussenwand tussen grote zaal en bar/ontmoetingsruimte geplaatst. Deze ruimten kunnen in de toekomst onafhankelijk van elkaar benut worden. Het digipunt zal geïntegreerd worden in de huiskamer. Het streven is om deze huiskamer al in december te laten proefdraaien. Aannemer Meijerink moet echter alle ramen in het Dorpshuis nog vervangen door isolatieglas inclusief nieuwe draairamen, dus of het proefdraaien gaat lukken hoort u binnenkort van ons. Naast het fysieke ontmoeten werken we ook aan een digitaal platform. Meer en meer zal zorg en ondersteuning in de toekomst in diverse digitale vormen worden aangeboden. Ook hierop willen we als dorp voorsorteren.

Bouwen in Lonneker
Wethouder Kampman schetste de voortgang van twee concrete ontwikkelingen:
Ten eerste de bouw van vijf lodges, recreatiewoningen in de omgeving van zorgboerderij de Rökker rond de Roolvink-es. Het voortraject heeft inmiddels meerdere jaren in beslag genomen. Grondeigenaar en omwonenden konden het niet eens worden over de locaties van sommige lodges. Afgelopen zomer is getracht via een bemiddelingspoging vanuit de gemeenteraad van CDA en Burgerbelangen toch een oplossing te vinden. Hoewel dat wel meer begrip voor elkaars standpunten heeft opgeleverd, heeft het niet geleid tot volledige overeenstemming. Wethouder Kampman heeft het plan ook nog eens laten toetsen door de nieuwe landschapsarchitect van de gemeente. Die gaat akkoord met het plan zoals het er ligt. Dat betekent dat het college van B&W in de gemeenteraadsvergadering van maandag 4 december de gemeenteraad zal vragen een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het ongewijzigde plan. Daarna kan de formele procedure starten en kunnen tegenstanders van het plan zienswijzen (bezwaarschriften) indienen. Via bezwarencommissie en eventueel bestuursrechter en Raad van State worden de bezwaren dan behandeld en valt er een besluit over. Het andere bouwplan waar de wethouder mededelingen over deed was het plan voor de bouw van zes appartementen aan de Scholten Reimerstraat naast het hotel van Bij Jacob in de voormalige pastorie. Voor die bouw is inmiddels vergunning verleend. De bouw zal starten in 2024 en naar verwachting zullen de zes woningen in 2025 worden opgeleverd.

Dorpsverkeersplan Lonneker (uitstel uitvoering)
Waar in een eerdere presentatie van de gemeente was aangegeven dat begin november 2023 zou worden begonnen met de uitvoering van verkeersmaatregelen in het buitengebied blijkt dat niet mogelijk. De grond is dermate verzadigd met water door de overtollige regenval dat in overleg tussen aannemer en gemeente helaas is besloten de uitvoering een half jaartje op te schorten. Op z’n vroegst eind maart 2024 zal nu begonnen kunnen worden met de uitvoering.

Droadneagel nominaties
Nominaties kunnen nog tot uiterlijk 1 december worden ingediend bij de Dorpsraad.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar