Berichten uit de Dorpsraad van 15 maart 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 15 maart 2024
Mooi en minder mooi
Mooi was het dat donderdag 14 maart een prachtige lentedag was met een temperatuur van 17 graden. Minder mooi was dat er weer een record werd gebroken. Het record van de warmste 14 maart sinds het begin van de metingen in 1906. Niks aan de hand, lekker op een terrasje zitten, toch. Dat zeggen de klimaatopwarmingsontkenners. (Mooi woord voor Scrabble, veel punten, dat weer wel) Maar vandaag 15 maart is het officieel nog winter, volgende week begint pas de lente, volgens de kalender. Dames heeft u de voorjaarskleding op orde? Was 14 maart ook de eerste korterokjesdag? Ik weet niet zeker of ik dat nog mag zeggen, want de landelijke pers hoor je er niet meer over. Wordt deze zomer het warmterecord uit 2019 gebroken? Het was op 25 juli 2019 in Gilze-Rijen 40,7 graden. Ik hoop het niet maar vrees het wel. Zomertijd dus, 30 maart begint de zomertijd alweer. Zou ook worden afgeschaft volgens het Europese Parlement. Hoor je ook niets meer over. Laten we het dan maar gewoon over Lonneker hebben, daar gebeurt altijd wel wat.

Insluiper/inbreker in Lonneker
Aan de Oldenzaalsestraat aan de rand van de bebouwde kom, was op maandag 12 maart een persoon een woning binnengedrongen, had het een en ander overhoop gehaald en had wat spulletjes meegenomen. Kennelijk had hij vroeger bij het uitdelen van slimheid niet vooraan in de rij gestaan, want bij het vertrek bij die woning keek hij nog even vol in de bewakingscamera. Voor de politie was het dus eenvoudig zijn identiteit snel vast te stellen. De volgende dag kon hij door de politie al worden opgepakt en ingesloten. Maar er speelde vooral die maandagavond bij sommigen nog een ander fenomeen. Angst en boosheid. Allebei niet altijd de fijnste emoties. Angst voor de inbreker, die nog steeds vrij rondloopt en wie weet waar hij nog meer gaat inbreken. En boosheid, dát ie nog steeds vrij rondloopt. Want als ik hem in de vingers krijg, dan…….Dat laatste gaat nog wel eens mis en wordt er een volkomen onschuldige burger gemolesteerd omdat gedacht wordt, dat ie vast en zeker de gezochte inbreker is. Dat had maandagavond 12 maart ook kunnen gebeuren. Waarschijnlijk helemaal goed bedoeld, had iemand een foto van een persoon, die verdacht gevonden werd op een appgroep geplaatst, hoewel deze persoon totaal niet aan het signalement voldeed. Ook deze foto werd gretig gedeeld door meerdere appgroepen. Gelukkig zag de moeder van de “verdachte” de foto ook en kon ze direct melden dat hij niets met de inbraak te maken had, maar dat ie gewoon een wandelingetje aan het maken was. Vanuit de Dorpsraad hebben we na de inbraak direct contact gezocht met wijkagent Erik Dunnewind om te overleggen wat verstandig was om te delen aan beelden. De boodschap is: ga niet zelf zonder overleg met de politie voor boevenvanger spelen. Op heterdaad mag een ieder de verdachte aanhouden en overdragen aan de politie. Of dat met het huidige gebruik van messen verstandig is, is weer een ander verhaal. Bezint eer gij begint. Een oud gezegde dat nog niets aan waarheid heeft ingeboet.

Vrijwilligerswerk
Vrijwilligerswerk is de smeerolie in de maatschappij. Zonder vrijwilligers storten heel veel maatschappelijke functies in. Naar de overheid kijken met de vraag om alle problemen op te lossen kan natuurlijk niet. Voor de degenen, die vanuit historisch perspectief zijn vergeten waar die overheid vandaan komt, even een korte opfrisser. Direct na de Franse revolutie bepaalden de Franse burgers dat niet meer de Koning maar de burgers zelf de staat gingen inrichten. De besluiten daarover werden ook door de burgers genomen en niet meer door de Koning en de edelen. De burgers stelden toen namens die burgers de overheid in. De overheid zijn dus die burgers, die namens alle burgers alle overheidstaken vervullen. Eigenlijk zijn burgers en overheid daarom ondeelbaar. We hebben het in de loop van de jaren sinds 1789 natuurlijk wel wat ingewikkelder gemaakt maar het basisprincipe is hetzelfde. Dus of de overheid nu bepaalde taken vervult of als we het zelf doen, maakt eigenlijk geen verschil. We betalen allemaal belasting en daar worden die burgers die de overheidstaken uitvoeren van betaald. Die heten ambtenaren. Dus als we vrijwilligerswerk doen hoeven we minder belasting te betalen. Mooi toch! We hebben nu vrijwilligers nodig, als verkeersregelaar bij kleine evenementen. Ook in Lonneker zijn er meerdere kleine evenementen, waarbij enig toezicht op het verkeer gehouden moet worden. Dat mag door vrijwilligers, maar dan moeten die wel een korte cursus volgen via internet. Daarna ben je bevoegd om verkeer te regelen. Denk er vast over na. Volgende week ga ik u aan de mouw trekken.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar