Berichten uit de Dorpsraad van 14 juni 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 14 juni 2024
Noodopvang Asielzoekers op het Vliegveld
De gemeenteraad heeft op maandag 10 juni met 19 tegen 16 stemmen besloten de noodopvang niet langer open te houden. Een aangeboden extra uitleg op dinsdag 11 juni van het COA en de eigenaar van de noodopvang en de nieuwe AZC voor Noabers van het Vliegveld en de Dorpsraad is door Noabers en Dorpsraad afgewezen. We hebben geen behoefte aan uitleg hoe het probleem is ontstaan, dat is voldoende bekend. We willen weten hoe het wordt opgelost binnen de kaders die zijn afgesproken. De verantwoordelijke partijen hebben tot 24 juli de tijd linksom of rechtsom een voor alle partijen acceptabele oplossing te vinden. Dat wordt nog zweten maar onder druk wordt alles vloeibaar. We wachten af wat er uiteindelijk gaat gebeuren.

Vliegveld Twente weer militaire basis?
Op maandag 10 juni was er tegelijk met de raadsvergadering over de Noodopvang een infoavond in Zwolle over het Vliegveld Twente. Twente is weer in beeld als militaire vliegbasis. Zowel de gebrekkige communicatie over datum en tijdstip van de infoavond als de gekozen locatie maakte de bewoners van Twente niet echt blij. Hoewel bijna alle gebieden die Provincie en Defensie op het oog hebben in Twente liggen, kozen ze ervoor de infoavond in Zwolle te houden. Een uur rijden voor de meesten. Onnadenkend, gemakzucht, zegt u het maar. Nu moesten alle belanghebbenden uit Twente naar Zwolle reizen, in plaats van dat het handjevol ambtenaren de burgers opzocht in Hengelo of Enschede. Geen beste start. Duidelijkheid kon er overigens nog niet worden gegeven. Het proces zit in de inventarisatiefase. Alle voor- en nadelen van alle locaties worden momenteel gewogen.

Andere bespreekpunten tussen Wethouder Kampman en de Dorpsraad van 5 juni 2024:

De Groene Long tussen Enschede-Noord en Lonneker
Bewoners van de Demmerskamp hebben een brief geschreven over het ontwikkelingsgebied van de gemeente aan het eind van de Demmerskamp en de mogelijke bouw van woningen in de toekomst op die locatie. Naar aanleiding daarvan is met de wethouder gesproken om meer duidelijkheid te verschaffen over die Groene Long. Een schetsje dat hoort bij het Dorpsambitieplan van Lonneker 2030 doet inderdaad vermoeden dat bovenbedoelde locatie tot die Groene Long zou behoren. Aan dit schetsje kunnen echter geen rechten worden ontleend. De Dorpsraad wil dus duidelijker afspraken met de gemeente welk gebied tot die Groene Long behoort en welke activiteiten daar wel zouden mogen plaatsvinden in de toekomst. Begin juli heeft de Dorpsraad in het kader van Bouwen en Wonen een overleg met Werner Gerritsen (opdrachtgever stedelijke ontwikkeling) en Maaike Schaepers (ontwikkelmanager Enschede-Noord). Bovengenoemd punt zal dan aan de orde worden gesteld, evenals andere ontwikkelingen in Lonneker op het gebied van Bouwen en Wonen. Medio juli meer hierover.

Toekomst van Evenemententerrein Vliegveld Twente (EVT)
Hoewel het nieuwe bestemmingsplan voor het evenemententerrein door de Raad van State is vernietigd heeft ondernemer van Eck, de eigenaar van EVT aangegeven de activiteiten wel te willen voortzetten. Via een zogenaamd Projectafwijkingsbesluit (PAB) bestaat die mogelijkheid. Ook zonder een PAB mogen er activiteiten worden georganiseerd, maar moet voor elke activiteit een aparte vergunning worden aangevraagd. Naast dat dat veel werk is, zijn de mogelijkheden beperkt. Zo’n PAB bestaat nu overigens al voor de activiteiten in Hangar 11. Eigenaar Van Eck zou voor de rest van zijn terrein ook zo’n PAB wensen. Een PAB biedt wel minder mogelijkheden dan een bestemmingsplan. Of de wens van Defensie om meer armslag nog invloed heeft op de ontwikkelingen: dat moet de nabije toekomst uitwijzen.

Recreatielodges op de Roolvink-es
De verwachting is dat in de reguliere vergadering van de Stadsdeelcommissie Noord op dinsdag 17 september de aanvraag inhoudelijk zal worden behandeld. De wethouder deelde mee dat een recente toetsing van de aanvraag aan het provinciaal beleid positief is verlopen.

Regeldruk op vrijwilligers
Recent hebben we ook in Lonneker gemerkt dat de regels veel strenger worden toegepast dan in het recente verleden. Met name ten aanzien van vrijwillige verkeersregelaars. Ook bij kleine vergunningplichtige activiteiten wordt nu geëist dat die verkeersregelaars geregistreerd zijn en een onlinecursus hebben gevolgd. Zoals eerder gemeld verhoogt dit lang niet altijd de verkeersveiligheid, daar heeft het meestal amper invloed op. Het tijdsbeslag op vrijwilligers wordt echter wel groter en het wordt nog moeilijker vrijwilligers te vinden hiervoor. Eigenlijk was de wethouder het wel met ons eens en was hij bereid om te kijken of er geen mogelijkheden zijn voor ontheffingen of zoiets.

Watertappunt Dorpsplein
Het ziet er naar uit dat het watertappunt na interventie van Nicole Workel uit de gemeenteraad er toch komt dit jaar.

Leu, goodgoan en let ’n betje op mekaar