Berichten uit de Dorpsraad van 12 januari 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 12 januari 2024
Al gewend aan de prachtige nieuwe omslag van Op en um’n Bölt? Mooi hè? Volgens de redactie kunnen we hier de volgende 50 jaar mee vooruit.

Nieuwjaarsreceptie Dorpsraad
Zo’n 80 mensen hadden de ijzige poolwind getrotseerd en waren present op zondagmorgen 7 januari om 11.30 uur op het Dorpsplein voor de muziekkoepel. Het was -2 maar het voelde zeker als -6. Dat was ook de reden dat Excelsior ons helaas niet met warme klanken kon begroeten. De orkestleden kunnen wel tegen een koude windvlaag, maar verschillende instrumenten houden absoluut niet van temperaturen onder nul. Schade aan instrumenten ligt dan op de loer. Verschillende vooral oudere dorpelingen hebben ons verzocht voor volgend jaar een warmere plek te kiezen. We beraden ons daarop.
Na een korte terugblik op het afgelopen jaar met aandacht voor het 50 jarig bestaan van het Dorpsblad, de presentatie van Lonneker 2030: Hoe dan?, de renovatie van ons Dorpshuis en het project Een tegen Eenzaamheid richtte de voorzitter zijn blik op de toekomst. De ingebruikneming van de Huiskamer in het Dorpshuis op dinsdag 16 januari, de plannen met de Muziekkoepel in 2024 en wonen in Lonneker kregen wat extra aandacht. Verder zal dit jaar de aandacht natuurlijk uitgaan naar het AZC, de voortgang met de natuurlodges, het bestemmingsplan voor het Vliegveld, de Lonneker Molen, de uitvoering van het Dorpsverkeersplan en de ontwikkelingen in het buitengebied voor zowel de agrariërs als de natuur. Genoeg werk aan de winkel zoals dat dan heet. Daarna beklom onze Jeugddorpsraad het podium en vertelde Linde waar de Jeugddorpsraad zich mee heeft bezig gehouden, zoals de wandeldriedaagse, de Marathon, bloemen zaaien en wat de plannen zijn voor dit jaar met Lonneker Hoe dan.

De Lonneker Droadneagel
Het belangrijkste moment van de Nieuwjaarsreceptie van de Dorpsraad is natuurlijk de uitreiking van de Lonneker Droadneagel. Elk jaar een goed bewaard geheim. Dit jaar had ‘men’ het de Dorpsraad heel moeilijk gemaakt met meerdere genomineerden, die eigenlijk allemaal in aanmerking zouden kunnen komen voor een Droadneagel. Het heeft de Dorpsraad dan ook meer tijd gekost dan normaal om tot een keuze te komen. Uiteindelijk was er dan toch consensus over één kandidaat.

Maria Bos
Maria komt van oorsprong uit Oldenzaal is 66 jaar en kwam in Lonneker wonen toen ze in 1981 trouwde met Johnny Bos. Ze kwamen te wonen in het boerderijtje van Johnny’s ouders aan de Blijdensteinbleekweg in Lonneker en daar wonen ze nog steeds. Via Johnny die voetbalde in het eerste van LSV kwam Maria ook bij LSV terecht als vrijwilliger. Ze zochten iemand om shirtjes te wassen en te strijken en dat wilde Maria wel. Kort daarna begon ze ook om het weekend met bardiensten. Maria is iemand van de handen uit de mouwen steken want bij de bardienst hoorde toen ook na sluitingstijd, opruimen en de toiletten schoonmaken. Tevens was ze lid van de activiteiten- en feestcommissie bij LSV. Begin jaren negentig zagen ze ook in het Dorpshuis hoe handig Maria was en vroegen ze haar voor de activiteitencommissie van het Dorpshuis voor de bingo’s, kaartavonden, FC Fietsplezier enz en omdat ze toch vaak in het Dorpshuis was trok ook de Zonnebloem in 2008 bij haar aan de bel om als vrijwilliger te fungeren bij activiteitenmiddagen en uitstapjes van de Zonnebloem. Alle drie vrijwilligerstaken voert ze tot op heden uit. Bij LSV dus 40 jaren, bij het Dorpshuis ruim dertig jaren en bij de Zonnebloem 15 jaren. Wat een prestatie. Keiharde stille werker op de achtergrond, precies waar de Droadneagel voor bedoeld is. Deze zomer gaat ze met pensioen. Ze werkt sinds 2000 bij Installatiegroep de Groot in Hengelo. Daar zwaait ze de scepter in het bedrijfsrestaurant. Na de zomer heeft ze (met een knipoog) dus nog meer tijd voor vrijwilligerswerk.
Maria, dik verdiend!

Verrassing
Schrijver dezes was blij verrast, toen hij bij de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Enschede op 10 januari in het Muziekcentrum door burgemeester Bleker op het podium werd geroepen en daar de Enschede Speld voor het vele vrijwilligerswerk kreeg uitgereikt. Dank aan iedereen, die daarbij een rol heeft gespeeld. Belangrijk is echter wat ik ook in mijn dankwoordje heb gezegd dat in vrijwilligerswerk ook een stukje eigenbelang zit. Je kunt namelijk verschillende dingen nastreven in het leven, b.v. roem, bezit of macht. Sommige mensen willen zelfs het liefst alle drie, maar je kunt ook geluk nastreven, gelukkig worden. Als je door vrijwilligerswerk andere mensen gelukkig(er) maakt, wordt je zelf ook gelukkiger. Vandaar dat stukje eigenbelang. Ga dus vrijwilligerswerk doen als je gelukkiger wilt worden.
Genog veur vandaag, goodgoan en let ’n betje op mekaar