Berichten uit de Dorpsraad van 1 maart 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 1 maart 2024
Problemen zijn er om opgelost te worden is het gezegde. Je hebt grote problemen en kleine problemen. Soms zijn er oplossingen voor zaken die geen probleem zijn. Zoals……

Verkeersregelaars
Veiligheid moet voorop staan bij evenementen. Dat is bij het monstertruckdrama in Haaksbergen wel duidelijk geworden. De overheid heeft daarop gereageerd door de regels rond veiligheid aan te scherpen. Dat is heel verstandig. Er werden in het verleden activiteiten toegestaan waarbij bijna iedereen dacht: “Als dat maar goed gaat” En in Haaksbergen ging het ook niet goed. Maar dat was in 2014. Het is nu 2024. En nu pas komt de overheid met verscherpte regels tav kleine evenementen. Ook bij kleine evenementen op de openbare weg moeten vanaf nu professionele verkeersregelaars worden ingezet. Dat geldt in ons dorp dus voor b.v. de Sinterklaasintocht, het Kindercarnaval, de lampionoptocht, de wandeldriedaagse, de palmpasenoptocht enz. Daar zijn fikse kosten aan verbonden. Er is wel een alternatief. Vrijwilligers mogen ook een ‘verkeersregelaar-e-learning’ doen van een uur. A raison van 70 euro per persoon ben je dan voor één jaar verkeersregelaar. Maar ook voor kleine evenementen heb je snel 3 à 4 personen nodig zodat de kosten van het evenement verdubbelen.  Is dit de oplossing voor een probleem of is er iets anders aan de hand? De gemeente gaf desgevraagd het volgende antwoord:
“Er werden vaak vrijwilligers ingezet zonder de vereiste diploma’s en uitrusting, dat mag natuurlijk helemaal niet en is uiteindelijk ook gevaarlijk, voor het evenement en de persoon zelf.
Wij eisen nu de vereiste middelen voor het kunnen en mogen organiseren, en dat is inderdaad vaak kostenverhogend.”
Dit is natuurlijk maar deels waar. Voor mensen die echt willen weten wat de reële risico’s van veiligheid zijn moeten de “Veiligheidsutopie” van Hans Boutellier maar eens lezen. Boutellier geeft aan dat het nastreven van absolute veiligheid een utopie is. Het gaat vooral om reële risico’s. Zijn er bij die kleine dorpsactiviteiten reële risico’s? Amper, want er worden door de organisatoren afdoende veiligheidsmaatregelen getroffen door ouders met verkeershesjes in te zetten. Wat is er dan aan de hand? De overheid dekt zich in, ook als er geen reële risico’s zijn. Want de verzekering keert niet uit als niet aan alle voorwaarden is voldaan. Het is dus een aansprakelijkheidsitem en financiële kwestie, en dus geen veiligheidsprobleem. We zijn een rijk land, maar gebruiken dat geld niet meer om ons land beter of veiliger te maken maar complexer. Ik weet natuurlijk ook wel dat ik nu een beetje een Don Quichot ben, maar ik vind het jammer dat er zoveel geld gaat naar de oplossing van een niet-bestaand probleem.

Het Vliegveld Twente
Er spelen twee actuele zaken rond het Vliegveld Twente. Ten eerste de recente uitspraak van Provinciale Staten in Zwolle dat de voormalige Vliegbasis Twente zoveel mogelijk in ere hersteld moet worden gezien de wereldwijde oorlogsdreiging. Maar de Vliegbasis Twente bestaat niet meer. Het voormalige Zuidkamp is nu het villapark ’t Vaneker waar een kleine duizend mensen wonen en voor plm 250 miljoen is geïnvesteerd in wonen. Wie wil in de toekomst wonen in een villapark op 1500 meter afstand van een militaire vliegbasis?  Daarnaast is een derde deel van de voormalige basis is nu beschermd natuurgebied en het resterende deel is een particulier evenemententerrein, waar overigens nog wel alle gebouwen van de voormalige basis in tact zijn gebleven. Wat vindt onze eigen gemeenteraad en omwonenden van de uitspraak van Provinciale Staten? We zijn benieuwd.
Ten tweede is zoals u weet het bestemmingsplan voor het evenemententerrein door de Raad van State vernietigd. Nu wil B&W op verzoek van de eigenaar van het evenemententerrein via een zogenaamd Projectafwijkingsbesluit toch een beperkt aantal evenementen mogelijk maken. Op dinsdag 6 maart is dit voornemen van B&W ook voorgelegd aan de Stadsdeelcommissie Noord, hoewel de bevoegdheid wel bij B&W blijft liggen. Volgende week meer over deze twee thema’s.

Lonneker Beurs bestaat twintig jaren
Tenslotte nog een felicitatie aan de organisatie van de Lonneker kleding- en speelgoedbeurs. Dit jaar wordt al weer voor de twintigste keer deze beurs georganiseerd. Driemaal per jaar wordt deze beurs gehouden. In maart een voorjaars- en zomerbeurs voor kleding, net als in september voor winterkleding. Daarnaast in november een speelgoedbeurs om Sint een handje te helpen. Kleding die niet aan de man, vrouw of kind wordt geholpen gaat na afloop naar een goed doel.
Heeft u nog geen bestemming voor zaterdag 9 maart ga dan vanaf 14 uur naar het Dorpshuis Lonneker en u zult versteld staan van het aanbod aan kleding. Voor weinig.

Goodgoan en let ’n betje op mekaar